Angst erg groot voor weer een baby

Ds. W. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik wil deze vraag graag aan een dominee van de Ger. Gem. voorleggen omdat ik me in dat antwoord waarschijnlijk het meest kan vinden, daar ik zelf ook van de Ger. Gem. ben. Ik heb drie kinderen, van wie de oudste 3,5 jaar is en de jongste twee weken. Nu ben ik rugpatiënt. Ik heb daarom vaak rugpijn en moet een aantal maal per jaar plat op bed liggen omdat ik er ‘doorheen’ ga. Ik kan mijn huishouden beperkt doen, iedere dag wat, anders heb ik te veel last. U begrijpt, met drie kleintjes is er voor mij soms te veel te sjouwen. Het valt me zwaar nu de derde er is, maar dat niet alleen... Ik heb het gevoel dat ik de hele dag een soort "boe-moeder" ben die loopt te corrigeren en soms te veel schreeuwt tegen de kleintjes. Ik ben mentaal en fysiek niet sterk en dat weet ik. Nu vraag ik me af: Is het geoorloofd om de pil te slikken omdat ik er tegenop zou zien om weer zwanger te raken? Ik denk niet dat ik dat goed aankan. Op tweeërlei wijze dus..Ik wil hier graag eerlijk mee omgaan t.o.v. de Heere. Maar mijn geweten zegt dat het toch niet goed is. Is dat ook zo? Want dan zou ik het niet doen. Maar die angst is erg groot voor weer een baby. Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Ik vind dat ik zelf ook vertrouwen in de Heere moet hebben, maar dat valt niet mee. En dat vind ik van mezelf zo zwak...

Antwoord

Je geeft aan dat het een tere zaak is waarbij het belangrijk is om tegenover de Heere en elkaar een goed geweten te behouden. Uiteindelijk zul je ook zelf, samen met je man, biddend tot een verantwoorde beslissing moeten komen. Dan kan het inderdaad zo zijn dat een echtpaar tot de beslissing komt om voor enige tijd gebruik te moeten maken van anti-conceptiva. Het gebruik van deze middelen is als regel in strijd met de heiligheid van het huwelijk maar in sommige gevallen kan het geoorloofd zijn om b.v. de pil als 'medicijn' te gebruiken.

Belangrijk is om in een situatie als die van jou het advies in de te winnen van een christen-arts die de tweestrijd aanvoelt en principieel medisch advies geeft. Het is immers zo waar wat je schrijft, we kunnen zo gemakkelijk onze afhankelijkheid en het vertrouwen op de Heere kwijt raken. Leg deze dingen daarom ook persoonlijk en als man en vrouw voor de Heere neer. Hij heeft beloofd de gehuwden bij te zullen staan. Lees het huwelijksformulier er nog maar eens op na. In  hoeverre je dan gebruik mag maken van middelen is, nogmaals, zeer persoonlijk. Ik denk daarbij aan Rom 14 m.n. 5 “een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd”. Ik hoop dat de mogelijkheid en het vertrouwen er is om met een ambtsdrager over deze zaken te spreken. Wijsheid en sterkte gewenst.

Ds. W. Harinck

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel