Settingcaptivesfree.com

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Omdat er veel jongeren worstelen met verslaving aan pornografie en zelfbevrediging wil ik graag wijzen op de volgende website: https://www.settingcaptivesfree.com In deze cursus word je stap voor stap begeleid om te breken met de zonde en je te richten op Christus (voor het eerst of opnieuw). Er is veel aandacht voor zondebesef, berouw maar ook vergeving. Daarnaast word je echt praktisch geholpen om deze zonde het hoofd te bieden. Ik las een paar antwoorden over zelfbevrediging, ze leken me niet toereikend voor iemand die er echt mee worstelt. Je moet wel heel stevig in je schoenen om er in je eentje mee te kunnen breken (dan was je er misschien ook niet mee begonnen). Wat vindt u?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is lastig om een precies antwoord op je vraag te geven, omdat je vraagt naar een oordeel over de site die je noemt, en dan specifiek op één punt. Je lijkt erg enthousiast over de site; je vraag laat zich bijna als een advertentie lezen. Graag wil ik een paar opmerkingen maken over het nut van een site als degene die je noemt en ook over de beperkingen ervan.

De site settingcaptivesfree.nl wil hulp bieden, niet alleen bij seksverslaving, maar ook bij drankverslaving, slechte eetgewoontes, roken en homoseksualiteit. Bij allemaal is de bedoeling dat je er mee stopt. Terzijde: ik heb er grote moeite mee dat homoseksualiteit in dit rijtje voorkomt. Dat is namelijk geen slechte gewoonte of verslaving, maar iets heel anders. De Bijbel wijst helder homoseksuele activiteit af als zondig, maar dat betekent nog niet dat je van homoseksuele gevoelens genezen kunt worden. Misschien is dat in sommige gevallen mogelijk, maar de manier waarop deze site alles over één kam scheert, doet geen recht aan de gebrokenheid van deze wereld waarin nu eenmaal niet alles goed te maken valt.

Wat de methodische benadering van seksverslaving betreft: het positieve er aan vind ik dat er iemand is die als een soort 'biechtvader' voor je is, een mentor met wie je je probleem bespreekt. Dat is ook een Bijbelse lijn: belijd elkander uw zonden. Op andere punten heb ik echter wel vragen bij de benadering die deze site kiest.

Ten eerste: het is wel vrij methodistisch. Na 60 dagen ben je verlost, volgens de site. Ik lees nergens in de Bijbel van bekering volgens een zoveelstappenplan, en ook niet dat er tevoren al duidelijk is of en wanneer je een bepaalde zonde overwint. Het functioneert ook een beetje als een self fulfilling prophecy: iedere trouwe cursist is na 60 dagen van zijn zonde af, want wie na 60 dagen nog niet van zijn zonde af is, is geen trouwe cursist.

Vervolgens: de site houdt mijns inziens te weinig rekening met de gebrokenheid van deze wereld en de kracht van de oude mens. Zeker, ik wil niet direct zeggen dat we het toch niet winnen van de zonde, maar we moeten wel zeggen dat niet elke zonde zich nu al laat overwinnen. Als je de suggestie wekt dat dat wel het geval is -zoals deze site doet- dan kom je in een stuk overspanning en kramp terecht.

Ten derde: is het internet wel het juiste middel? Dagelijks krijg je een aantal vragen toegemaild met wat tekst. Maar betekent “belijdt elkander uw zonden” niet dat dit ook een persoonlijk contact vraagt, liefst binnen de gemeente? Zou het niet veel beter zijn als iemand die met een bepaalde verslaving worstelt, iemand binnen de gemeente opzoekt die hij/zij vertrouwt, en er met die persoon over spreekt?

Beste vraagsteller, je wijst er op dat iemand die verslaafd is, er vaak zelf niet uit komt. Dat onderstreep ik van harte. Als de genoemde site je daarbij helpen kan, is dat natuurlijk mooi en goed, maar ik zie meer in een persoonlijk contact met iemand die je echt vertrouwen kunt.

Met vriendelijke groet,
drs. A. Huijgen

Tags in dit artikel:

verslavingzelfbevrediging