Bang voor de Illuminatie

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben best wel bang voor de Illuminatie en duivelse symbolen. Soms hoor je zeggen dat je niet bang hoeft te zijn, omdat Jezus de duivel al heeft overwonnen. Als ik iets wil kopen controleer ik altijd of het niets met deze dingen te maken heeft. Soms word ik er best gek van. Nu heb ik pas een paar oorbellen gekregen. Ze leken helemaal vlak, maar toch zijn ze geslepen. Je ziet een soort ruitpatroon zitten. Ik vind ze heel mooi, maar ben bang. Soms zeggen mensen dat deze ruitjes bij de duivel horen of Illuminatie. Wat moet ik doen? En hoe ga je hiermee om? Ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik ze misschien wil ruilen, omdat ze best duur waren en ik niet weet of ze sowieso geruild kunnen worden. Hoe ga je sowieso om met de Illuminatie?

Antwoord

De Bijbel zegt niet alleen dat we waakzaam moeten zijn, maar ook nuchter. Dat is ook ons advies. Laat je hoofd niet op hol brengen. Gebruik voor het vinden van antwoorden m.b.t. Illuminatie ons zoekprogramma of bekijk de antwoorden onder de tag.

2 reacties
mortlach
De historische Illuminati was een studentengroep opgericht in 1776 in Beieren met als doel (onder andere) het strijden tegen machtsmisbruik van de overheid en het verspreiden van het Verlichtingsdenken. Niet eens zo heel anders als studenten tegenwoordig doen.

Maar goed, het einde van de 18de/begin van de 19de eeuw is het tijdperk van de Franse revolutie, wat vrij veel sociale ophef opleverde en overheden die behoorlijk panisch waren dat ook in hun land de monarchiën omver zouden worden geworpen. Ze traden dus behoorlijk hard op tegen groepen zoals de Illuminati omdat ze hen als revolutionair en staatsgevaarlijk bestempelden. Van dat stigma zijn ze eigenlijk nooit meer afgekomen.

Hopelijk helpt wat kennis van de oorsprong met de - onnodige - angst in het heden. Het lijkt erop alsof je best veel last hebt van dit soort angsten, en dat is sneu, want het kan zaken behoorlijk verzieken. En hoewel angst soms goed is - het zorgt dat je goed uitkijkt bij het oversteken van de straat - lijkt het me in dit geval dat je angstige geest met je aan de haal gaat en je overal dingen meent te zien die er niet zijn.

Je zou je kunnen verdiepen in zogenaamde complottheorieën - niet omdat ze waar zijn, absoluut niet, maar om te zien hoe ze werken; hoe mensen die deze theorieën aanhangen hun denken volledig dichttimmeren en iedereen die kritisch is, hoort bij de vijand.

Laat je leven niet beheersen door onnodige angst voor boemannen. Soms is een ruitjespatroon gewoon een leuk patroontje en steekt er verder echt niks achter. Als het je echt niet lukt dit los te laten, zou je eens met een psycholoog kunnen praten of er iets aan die angsten te doen is.

Succes ermee!
Sammie2016
De wereld wordt nog steeds beheerst door de aanzienlijken, machtigen en rijken van deze wereld. Zij houden de gewone mens in hun greep, zij zijn instrumenten van de Duivel.

Als we Gods woord de Bijbel serieus bestuderen, over het geleerde mediteren het het toepassen, zal God van alle vertroosting over ons waken ...
Ps 34: 7 De engel van Jahweh legert zich rondom degenen die hem vrezen,
En hij verlost hen.

Wees dus wel op je hoede, wees waakzaam de Duivel wil ons verslinden, maar God geeft ons daadkracht en inzicht.