Mirena-spiraal

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Wij hebben drie kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. De eerste is met een keizersnede geboren, de tweede 'natuurlijk', wat achteraf niet zo geboren had mogen worden en waar ik een trauma aan heb overgehouden, de derde ook met een keizersnede. Ik heb aan de gynaecoloog gevraagd wat medisch gezien zijn advies is voor nog een eventuele zwangerschap. Hij zei dat er meestal drie, soms vier keizersneden kunnen plaatsvinden zonder teveel risico's op ontstekingen/verzakkingen e.d. De operatie wordt steeds zwaarder, dus het herstel duurt ook steeds langer. En dat heb ik al gemerkt na de tweede keizersnede. Ook psychisch ben ik niet echt sterk en ik zie het echt niet zitten om snel weer zwanger te raken. Ik zie het dus zelf als een medicijn om een eventuele volgende zwangerschap uit te stellen. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb nu bijna een jaar het mirena-spiraal. Naar ik weet heeft deze geen abortieve werking. Toch zit het me niet altijd even lekker dat ik dat spiraaltje heb. Een andere optie is er niet echt omdat ik bijna geen menstruatie heb en ik dus niet weet wanneer ik vruchtbaar ben. De pil is ook uitgesloten want daar kan ik niet tegen.)

Antwoord

Beste mevrouw,

Wat een zorgen, zowel psychisch als lichamelijk. Zorgen waar zoveel vrouwen in onze kringen mee zitten. Zorgen waar sommige vrouwen onder gebukt gaan en geen vreugde kunnen beleven aan hun zwangerschap, de geboorte van hun kindje en het seksuele leven met hun man. Angst en zorgen benemen hun de vreugde van het vrouw zijn, moeder zijn. Ik heb de indruk dat je denkt steeds maar zwanger te moeten worden. “Ik zie het niet zitten om weer snel zwanger te worden”, schrijf je. Maar de Heere is geen slavendrijver hoor. Je hebt drie kindertjes, de oudste vier, de jongste enkele maanden. Geestelijk en lichamelijk zijn de geboorten heel zwaar voor je, van de twee geboorte hebt je een trauma over gehouden, twee keer met de keizersnede...

Het is nodig dat je tot rust komt. Geestelijk en lichamelijk. Petrus schrijft er over dat de man met verstand bij zijn vrouw moet wonen. Dat wil o.a. zeggen, als zijn vrouw een volgende zwangerschap niet aan kan, dat daar rekening mee gehouden moet worden. We zijn redelijke mensen, God heeft ons het verstand gegeven om die dingen bij het licht van Gods Woord te overdenken, te bespreken met de Heere en met elkaar. Wat medisch gezien een grote zorg is, daar moeten wij die grenzen niet overschrijden. Niemand is er mee gebaat dat je het niet meer aankan door een volgende zwangerschap. Als je een ziekte zou hebben, zou je alles doen om van die ziekte af te komen. Alle medicijnen of wat ook nodig is gebruiken en je zou er geen schuldgevoel bij hebben, het is immers nodig!. Nu, dat mirena-spiraaltje is het medicijn in jouw leven. Als je er steeds schuldgevoelens over blijft houden, praat dan met de Heere daar over. De Heere kent al onze  zorgen, al onze problemen. Hij neemt de zorgen van ons af. Hij is geen harde eisende God die van ons eist dat we elk jaar zwanger moeten zijn, echt niet. “Leert van Mij dat IK zachtmoedig ben”.

Ik weet van uit mijn eigen leven wat zorgen zijn met zwangerschappen en geboorten! Wij hadden rhesus baby’s. Onze eerste rhesus baby was zo ziek en de arts deed of er niets aan de hand was. We hebben hem zelf voor dood naar het ziekenhuis gebracht... De Heere heeft hem door een wonder genezen,  twee andere kinderen zijn een maand eerder geboren moeten worden. Een kindje is met 26 weken geboren, “dat dit kind leeft is een Gods wonder”, zeiden de artsen in het Acad. Ziekenhuis. Daarna is een kindje van twee dagen overleden. In alle nood heb ik de liefdevolle zorg en de milde handen van de Heere ervaren in de zorgen toen ik tot Hem vluchtte. Als je er dieper op in wil gaan, schrijf gerust of bel me als we DV in december weer in Nederland zijn. Het telefoonnummer is via Refoweb op te vragen. Van harte Gods zegen toe gebeden en vertrouw je leven aan de Heere toe.

Mw. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke, Barranca (Peru)

Tags in dit artikel:

mirena