Sint Maarten-feest

Ds. A. Jonker | Geen reacties | 16-11-2006| 00:00

Vraag

Weet u een principiële reden om niet mee te doen aan Sint Maarten (liedjes zingen bij de deur door kinderen en dan krijgen ze een snoepje)?


Antwoord

Op zich is er niets op tegen wanneer kinderen met een lampion lopen. Het is juist erg leuk! Een liedje zingen om daarvoor wat snoep te krijgen van hen voor wie ze gezongen hebben, is ook niet verkeerd. Voor de kinderen is mooi. Maar als gevraagd wordt naar een principiële reden om er niet aan mee te doen, dan is dat omdat het een (kinder)feest is ter herinnering aan een heilige van de Rooms Katholieke Kerk (St. Martinus van Tours, overleden 11 november 397).

Wie echter het St. Maartensfeest afwijst om deze principiële reden, moet diezelfde reden ook hanteren ten aanzien van de heilige Nicolaas (5 december). Bij dit laatste feest wordt door vele gezinnen vaak toch wel een ‘pakjesavond’ georganiseerd, zonder dat men één seconde denkt aan de heilige Nicolaas, zeker zonder hem te vereren of te aanbidden.

Laten we echter niet vergeten dat we protestanten zijn en dus niet zo maar met van origine roomse feesten meedoen. Dan lijkt mij 5 december meer dan genoeg en hoeft er 11 november niet bij te komen.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

Rooms Katholieke KerkSinterklaas

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
    29-03-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
124 artikelen
Ds. A. Jonker

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Slecht teken om niet in de Bijbel te lezen

Is het slecht teken als je liever boeken leest van gelovigen dan uit de Bijbel leest? Ik vind de Bijbel soms zo lastig te begrijpen en soms zijn die boeken van gelovigen zo fijn, zo herkenbaar enzo. B...
1 reactie
16-11-2021

Zoeken naar kerkelijke middenweg

Ik heb een vraag aan ds. Heikamp. Ik kom uit een gemeente waar u ook wel eens preekt. Mijn vriend komt een andere kerk, waar ik niet achter alle dingen kan staan hoe het daar gaat. Hij vindt het bij o...
3 reacties
16-11-2012

Nog geen verkering gehad

Ik ben 23 jaar, niet eerder verkering gehad, maar wel enkele verliefdheden: van mijn kant (en dat het van de jongen zijn kant niets was/werd) en andersom. Nu zijn er verschillende vriend(inn)en en nic...
5 reacties
16-11-2010
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag