(...) Zij is van de Gereformeerde Gemeente en ik van de PKN. Zij is erg tegen se...

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 16 jaar; één jaar verkering met de allerliefste meid die er bestaat. We weten zeker dat we samen verder willen en dus willen trouwen over een aantal jaren. Maar het loopt niet zo lekker allemaal. Zij is van de Gereformeerde Gemeente en ik van de PKN. Zij is erg tegen seks voor het huwelijk en ik niet. Je mag toch wel van elkaar genieten als je weet dat je samen verder wilt? Het is wel voor ons allebei heel erg moeilijk om niet toch te ver te gaan. We gaan steeds bijna te ver. Zoals ik net al zei, ze is erg tegen seks voor het huwelijk. Ze wil het dus niet, maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om niet te doen. We hebben nog zeker jaren te gaan voordat we trouwen en dus voor God seks mogen hebben. Maar ik weet het zeker; dit gaat een keertje mis. Op een dag kan het mij niks meer schelen en heb ik geen zelfbeheersing meer. Hoe erg zij er ook tegen is, zij heeft er ook moeite mee. Maar niet zo`n moeite als ik. Is dat altijd dat jongens er meer zin in hebben dan meisjes? En waarom is dat zo? Is dat wel normaal? En wat als we er voor kiezen toch seks te hebben voor het huwelijk? Mogen we dan voorbehoedsmiddelen gebruiken? Kan en mag een Christen dit?

Antwoord

Bedankt voor de vragen die je heel open stelt. Ik wil je graag de volgende dingen aanreiken:

Zonder geslachtsgemeenschap gehad te hebben het huwelijk binnen gaan. Dat is een Bijbels verantwoord ideaal. En of je van de Gereformeerd Gemeente of van de PKN bent, je wordt door de Heere geroepen om zo te leven. Je vriendin ziet dat ook zo. Ik proef bij jou dat jij enerzijds wel aanvoelt, dat dat de goede weg is. Maar anderzijds vind je het te moeilijk en denk je dat je toch wel van elkaar genieten mag als je weet dat je samen verder wilt. En eigenlijk ben je zover dat je overstag wilt gaan voor je begeerte naar haar. Maar eerst heb je je vraag naar het Refoweb toch nog maar ingestuurd. Ik ben blij dat je dat deed!

Laat me je zeggen dat je begeerte naar elkaar geen goed uitgangspunt is om je aan te oriënteren. Het is daarentegen zaak dat je je blijft oriënteren aan wat de Heere met je bedoelt en van je vraagt. Hij wil je ook zeker helpen. Ervoor kiezen toch seks te hebben voor het huwelijk: niet doen. Voorbehoedsmiddelen, zodat er geen gevolgen zijn? Dan zijn er evengoed gevolgen. Misschien komen er geen kinderen (100 procent zekerheid geeft geen enkel voorbehoedsmiddel) maar er zijn wel gevolgen voor jezelf: je doet zonde tegen God. En naar elkaar toe verlies je aan vrijheid en respect. Dat is het echt niet waard.

Jij zegt: maar ik weet zeker dat het een keertje mis gaat. Zoals jullie nu met elkaar omgaan, lijkt het daar wel op, ja. Ik denk eigenlijk dat jullie het makkelijker zouden hebben, als je wat meer afstand van elkaar zou houden. Wat ik bedoel? Niet dat je elkaar niet omhelzen en kussen mag. Maar wel, dat je geen plaatsen opzoekt, die het al te zeer in de hand werken dat je te ver zou gaan. Spreek ook met elkaar af, dat je bij elkaar geen lichaamsdelen aanraakt, die je zelf niet hebt. En begin er niet aan, elkaar te ontkleden. Of je dan niet van elkaar genieten mag? Jawel, maar niet onbegrensd. Straks pas, als je getrouwd bent, ben je helemaal van elkaar, één vlees’ noemt de Bijbel dat. Nu nog niet. Nu ben je in de fase om elkaar te leren kennen en naar elkaar toe te groeien. Daar hoort bij, dat je een zekere afstand naar elkaar toe bewaart.

Het is jullie opdracht in de tijd voorafgaande aan het huwelijk, om elkaar zo vrij te laten, dat er geen onherstelbare dingen zijn gebeurd, als je onverhoopt toch van gevoelens en gedachten verandert, en besluit niet met elkaar verder te gaan. Dat onherstelbare is wel gebeurd als je geslachtsgemeenschap met elkaar hebt.

Je zegt dat jullie er zeker van zijn dat jullie met elkaar verder willen en hopen te trouwen op zijn tijd. Fijn dat jullie het goed met elkaar hebben! Maar sta jezelf wel toe zo eerlijk te zijn dat je inziet, dat jullie NU zeker van elkaar bent. Maar ik heb van nabij stellen gekend, die dat ook zeiden, en die na 1, 2, 3 of zelfs meer jaar zo veranderd waren, dat ze er toen niet meer zeker van waren dat ze elkaar gelukkig konden maken, en toen ging de verkering/verloving uit.

Dat jij meer moeite hebt om niet te ver te gaan dan je vriendin is niet zo vreemd. Meestal zijn mannen sneller seksueel geprikkeld dan vrouwen. Vaak verliezen mannen ook sneller ‘hun hoofd’ dan de vrouwen. Wij mannen zijn misschien in sommige opzichten wel wat sterker dan de vrouwen, maar in zelfbeheersing toch niet. Ondertussen zijn we als mannen wel door God geroepen om de vrouwen te beschermen. Laten we ze dan toch ook maar proberen te beschermen tegen onszelf....

Jonge vriend, ik gun jullie een mooie en fijne verkeringstijd. Ik hoop dat jullie het ook op een goede manier volhouden om lang met elkaar verkering te hebben. Maar besef dan wel dat de prijs voor jong verkering met elkaar krijgen is, dat je lang geduld hebt. Moeilijk. Maar niet onmogelijk! En als wij mensen op het punt komen dat we zeggen: ik red het echt zelf niet, dan is het de hoogste tijd om bij de Heere aan te kloppen. En dan mogen we merken, dat bij God alle dingen mogelijk zijn.

Nog iets: jullie zijn graag bij elkaar. Wat zou het ook fijn zijn, dat je je aandacht voor elkaar wat meer verplaatst van het lichamelijke naar het geestelijke. Ik bedoel: praat veel met elkaar. Vertel elkaar veel. En weet je wat de mooiste intimiteit is in de verkeringstijd: met elkaar bidden. Ik weet zeker dat er dan voor jullie meer moois open bloeit dan je had durven denken. En wat zo mooi is: je mag dan met en van elkaar genieten, zonder dat je er een schuldig geweten, en een belaste ziel aan overhoudt.

Oldebroek, ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk