Synodalen

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Bij de Gereformeerde Gemeente in Nederland noemt men de Gereformeerde Gemeente, Synodaal! Waarom is dit? Bij mij staat het begrip Synodaal heel anders bekend.

Antwoord

Geachte vraagstel(ler)ster,

In 1953 zijn de predikanten, die uitgetreden zijn, weggegaan van de vergadering van de Generale Synode. Zij richtten een nieuw kerkverband op, de Geref. Gemeenten in Nederland. Zij, die achter de besluiten van de Generale Synode stonden en op de vergadering bleven, werden door de eersten Synodalen genoemd. Eigenlijk ten onrechte, want zij bleven gewoon Geref. Gemeenten.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul