Belijdenisbelofte niet kunnen nakomen

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 20 jaar en heb afgelopen jaar belijdenis gedaan en heb het er toch erg moeilijk mee. Je belooft iets aan God, maar te moeten beseffen dat je die belofte niet kan nakomen... Als je beseft dat je uit eigen kracht niet kan doen voor God wat Hij van je vraagt! Kun u me hier bij helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Ik begrijp uit jouw vraag dat je belijdenis hebt gedaan, maar het daar erg moeilijk mee hebt. Je hebt iets beloofd wat je niet na kunt komen. Als ik je vraag lees, dan gaat er denk ik iets fout in jouw hart en hoofd. Laten we luisteren naar het Woord, want jou en mijn verstand leert dit ons niet. Het is een geheim. Het Woord openbaart het ons door de Heilige Geest. Wat is het grote geheim? Dat God niets meer eist van hen die in Christus Jezus zijn (Kol. 2:10). Als we niet in Christus zijn dan rust de eis van God nog steeds op ons (Rom. 3:19-20/Rom. 8:4). Die eis stuwt ons voort. We vinden geen rust, we voldoen niet, het lukt niet. We falen, we moeten zoveel. Inderdaad het lukt niet. Het is ook onmogelijk. Al beloof je nog zoveel, al is het uit de liefde van je hart, maar nooit zul je zo vrede en rust krijgen. Jij kunt niet voldoen. Toch vraagt God voldoening, Gods eis blijft staan ook voor jou. Hoe moet het dan?

Het geheim ligt niet in jou, maar in een Ander. In de Ander! Wie in Christus is, die heeft voldaan. Voldaan door de ander. Hoe dan verder? Alleen door het geloof in Hem. Wandelen als een zondares in jezelf steunend op de Ander. Wie zo wandelt, is Gode aangenaam. Niet in jezelf, maar in Hem, in Christus alleen. Ben je in je jonge leven geborgen in Hem? Dan ben je voor God volmaakt. Wie blijf jij dan in jezelf? Een zondares... die leren moet door de Heilige Geest om op Hem te steunen en het alleen van Hem te verwachten.

Is dat ook jou fundament; jij niets meer, maar Hij alles? Op dat fundament kan gebouwd worden met een nieuw godzalig leven. Maar zonder dat fundament is mijn leven zonde! Hoe ernstig ik ook kan zijn, hoe serieus ik ook bezig ben, maar zonder de Heere Jezus is alles waardeloos en ligt alles veroordeeld voor God.  Ik hoop dat ik een richtingaanwijzer mag zijn om je op Hem te wijzen, op Hem alleen.

Gods zegen!

Je dominee A. Simons, Vinkeveen

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

belijdenis