Kritiek op Flevofestival

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Pasgeleden werd het Flevofestival gehouden. Zelf ben ik daar naar toe geweest en heb het als heel fijn ervaren. Je merkte echt dat God aanwezig was. Waarom wordt er dan toch zoveel kritiek op geuit? We moeten toch juist blij zijn dat er zoiets georganiseerd wordt? Zoveel jongeren bij elkaar die allemaal Jezus als doel hebben.

Antwoord

Beste vragensteller,

Er is niets mooiers dan wanneer (jonge) mensen de Heere Jezus als Zaligmaker gaan belijden. In onze tijd zijn we vaak verlegen om jonge mensen, die dat getuigenis afgeven, mede veroorzaakt omdat ouders en ouderen het vaak laten afweten. En hen niet zijn voorgegaan in de ware dienst des Heeren.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de naam Flevofestival wel ken, maar inhoudelijk ben ik er verder niet mee op de hoogte. Dus ook niet van de liederen die er gezongen worden. Wel begreep ik dat dit festival omgeven werd door veel muziek, theater, sport en lezingen. De vraag die hieruit voortkomt is: Hoe kun je God op deze wijze "ervaren"? Bovendien "Wat versta je onder God ervaren?" Het is voor mij een onmogelijke combinatie om God in deze aangeboden evenementen te ervaren. Dit is voor mij te oppervlakkig. Wel lees ik in de Psalmen "Hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest". Dat is een bevinding of een ervaring, die voortkomt uit het geloof.

In onze tijd is veel gericht op het gevoelsleven, waarbij de eigen ervaring centraal staat. Dat is echter niet hetzelfde als het werk van de Heilige Geest in je hart. Waar de Geest werkt, daar gaat het eigen leven op de schop en komt God op de eerste plaats. Het is vooralsnog niet de vraag wat ik ervan vind, maar hoe God aan Zijn eer komt.

Waar ik ook moeite mee heb is de stelling dat "allen Jezus als doel hebben". Dat is een uitspraak die ik sterk in twijfel trek. De Bijbel leert ons dat er niemand is die God zoekt, niet één! Ik zeg niet dat ik aan ieders oprechte intentie twijfel, maar we moeten de zaken wel in de juiste verhoudingen zien. Wij zijn echt(er) niet van die Godzoekers. Integendeel. Dat is Gods werk en Zijn bemoeienis met ons leven. Wie God zoekt, is door Hem reeds gezocht en gevonden! Alleen daar ontwaakt het verlangen om Hem te dienen. En daar word het eigen "ik" gekruisigd om Jezus als Heiland te aanbidden.

Mogen we naar het Flevofestival toe? Persoonlijk zeg ik: "Neen". De combinatie van muziek, theater, sport en lezingen is geen bijbelse. Het belangrijkste element mis ik in dit rijtje, namelijk het Woord van God. God werkt nog altijd door Zijn heilig Woord. Het Woord van God is het voertuig van de Heilige Geest, waardoor zondaren hun leven voor God gaan belijden en Hem als Redder nodig krijgen. Het kenmerk van mensen die liefde tot de Heere Jezus krijgen, is het verlangen naar het Woord. En daarnaast zal de lofzang niet ontbreken! Van de Heere Jezus lezen we: "Toen zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij uit...".

Een laatste. Het gevaar van deze dagen is ook dat mensen door opgeklopte en opgefokte gevoelens hun eigen "ik" overstijgen. Ik bedoel: Muziek heeft o.a. met smaak te maken. Muziek waar je door aangesproken wordt, kunnen je zinnen verblinden. Mensen zeggen in die omstandigheden vaak meer, dan voor waar te houden is. Want de vraag is: "Hoe staat het met onze Godservaring na het Flevofestival, wanneer de muziek (theater, sport en lezingen) stopt...?" Zijn we dan nog van die Godzoekers en Jezusfans? Niet iedereen die Heere Heere zegt, zal ingaan in Gods Koninkrijk! Laat daarom je gebed zijn: Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg (Ps. 139:23v.).

Een hartelijke groet, ds. E. Gouda

Tags in dit artikel:

conferentiegospel