Er is niemand die God zoekt, tot niet een toe (...) Deze tekst kan toch eigenlij...

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Er is niemand die God zoekt, tot niet een toe. Het lijkt alsof het gaat over mensen uit de tijd dat ze nog geen Bijbel konden lezen. Het lijkt alsof de mensen dus nog nooit van de God van hemel en aarde hadden gehoord en zo dus niet wisten naar God te zoeken. Maar nu hebben wij wel een Bijbel en kunnen we wel zoeken en zoeken ook velen. Dan toch hoor ik dat niemand God zoekt... maar volgens mij zijn er juist nu een heleboel mensen die God zoeken in/uit de Bijbel. Deze tekst kan toch eigenlijk niet meer voor deze tijd gelden, want dat was toch alleen in die tijd dat deze woorden zijn geschreven?

Antwoord

Beste vrager,

Je stelt een belangrijke vraag. Hoe kan er gezegd worden dat er niemand is die God zoekt, terwijl er toch veel mensen God zoeken? Er is zelfs een programma dat ongeveer heet: Mevr. of dhr. X zoekt God. De tekst die je aanhaalt staat ongeveer zo in Ps.14 en in de parallelpsalm 53.  De HEERE heeft uit de hemel neergezien op de mensenkinderen om te zien of er iemand verstandig was, die God zocht.Zijn zijn allen afgeweken, tezamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand , die goed doet, ook niet één. Deze tekst wordt in het N.T. aangehaald in Romeinen 3:11 en staat daar nog duidelijker dan in de psalmen: Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

Nu schrijft jij dat het over mensen gaat die nog nooit van God gehoord hebben en dat het dan logisch is dat zij Hem niet zoeken. Ik ben met je eens dat iemand die nog nooit van het Evangelie gehoord heeft, God ook niet kan zoeken. Maar geldt dat ook van hen aan wie de teksten geadresseerd zijn? Zowel de psalmen als de brief aan de Romeinen zijn geschreven voor mensen die met Gods Woord  in aanraking waren gekomen, het zij door de priester en profeten, hetzij door de prediking van de apostelen. En als de Schrift zegt dat er niemand is op de hele wereld die God zoekt, dan slaat dat op alle mensen, niet één uitgezonderd.

Maar dan komen bij jou de problemen. Wat bedoelt de tekst dan? De tekst wil zeggen dat er niemand van uit zichzelf de ware God zoekt. Er zijn mensen, heel veel die op zoek zijn naar een god, maar dat is wat anders dan de levende God zoeken. De levende God, is de God van de Bijbel en de Vader van de Heere Jezus Christus. Door de zondeval zijn wij allemaal bij God weggelopen en we blijven van Hem weglopen. Zo zitten wij mensen in elkaar. Als dit in de Bijbel staat dan is dat veroordelend voor ons. Als de Heere door Zijn Geest in ons hart werkt dan voelen de pijn van het feit dat wij God niet zochten.

Hoe gaan we nu toch God zoeken? Dat komt omdat God Zich openbaart door Zijn Woord en ons door de Heilige Geest ook Hem doet zoeken. De Heere roept: wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer (Jes 45:22). En zoek de Heere terwijl Hij te vinden is (Jes.55:6). Als God ons niet zou roepen zou er niemand komen. God zoekt eerst en Hij nodigt ons in Zijn Woord om Hem te zoeken. Hij zegt : Ik heb niet gezegd: zoek Mij tevergeefs (Jes.45:19). Dus omdat de Heere ons roept om Christus wil, kunnen wij Hem zoeken. En die roeping van de Heere moeten wij heel serieus en ernstig nemen. God wil gezocht worden door Zijn Woord en Hij geeft de belofte dat wie Hem zoekt, Hem ook zeker zal vinden. Er is niemand die God zoekt, daarom roept God de mens en zegt: zie hier ben Ik, zoek Mij en leef.

Weet je, in het zoeken geeft de Heere al iets van vreugde in je hart. Dat is de trekkracht van de Heere. Als je de Heere gevonden hebt in je leven en je leert zien Wie Christus is, dan leren we het diepe woord van de grote geleerde Pascal begrijpen, die zei: Ik zou God nooit gezocht hebben als Hij mij niet reeds gevonden had. Je zou kunnen zeggen: ik zocht God, omdat Hij mij zocht. En toch zegt de Heere Christus tegen iedereen die onder het Evangelie komt: “Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen” ( Joh.6:37).

Ik hoop dat je vragen wat beantwoord zijn. Anders hoor ik het wel.

Hartelijke groeten en Gods zegen gewenst,
Ds. A. K. Wallet