'Plichten der ouders' van Jacobus Koelman

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik las in de “Plichten der ouders” van Jacobus Koelman dat je je kinderen godvrezend op moet voeden. Met allerlei 'wetten en regeltjes'. Zoals spelletjes met dobbelstenen, etc. Neigt dit niet een beetje naar fundamentalisme? Moslimkinderen wordt zoiets ook geleerd en je ziet wat er van komt: aanslagen, etc. Ik vind dit vreselijk fout om zo naar 'de regels' te moeten leven. Daarnaast ben ik bang dat als je kinderen zo opvoedt juist een tegenover gesteld effect krijgt. Wat kun je hieraan doen?

Antwoord

Beste vraagstel(ster) ler,

Het is geen eenvoudige zaak kinderen op te voeden naar Gods Woord. De Heere wil wijsheid geven die ons ontbreekt. Er zijn altijd gevaren aan twee zijden: A. op te voeden met dwang en te strakke regels; B. te soepel en te slap zijn, zodat wezenlijke zaken veronachtzaamd worden.

Gods Woord is hierin altijd het juiste regel. Daar dienen we naar te luisteren. Dan lezen we, dat een kind dat aan zichzelf is overgelaten, zijn moeder beschaamt. Dat wil zeggen, als een kind zelf mag uitmaken wat het wil, het tot een bittere teleurstelling voor de moeder uitloopt (en ook voor de vader) ( Spreuken 29: 15b). Van Salomo lezen we dat zijn vader hem onderwees: "Hij nu leerde mij en zeide tot mij: Uw hart houde mijn woorden vast, onderhoud mijn geboden en leef". Het is dus heilzaam te luisteren naar wat de Heere in Zijn Woord voorhoudt. Het is goed naar het boek Spreuken te luisteren. Volgens Luther zouden we daar elke dag een hoofdstuk uit moeten lezen. En waar liefde in ons hart is, verlangen we te doen wat de Heere vraagt. Dan hebben we Zijn geboden lief en verlangen we die te onderhouden.

De vergelijking met de Islam gaat niet op. Daar spelen natuurlijk heel andere motieven een rol, ook politieke. De Jihad is ook bepaald niet terug te vinden in Gods Woord. Men mag nooit appels en peren met elkaar vergelijken.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingKoelman