Dominee en kerkleer

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Beste dominee. Hoe bestudeert u uw bijbel en hoe weet u wat u mag gaan zeggen op de preekstoel? Ik vraag me dit af omdat ik denk dat dominees van verschillende kerken met een bepaalde kerkvisie kijken naar de bijbel. En dan de inhoud van de bijbel toepassen in de kerkleer en of in een bepaalde dogmatiek. Het valt me elke keer weer op, in welke kerk ik ook zit, dat Gods Woord zo eenzijdig vanuit een bepaalde kerkleer wordt belicht. Daarom de vraag: Wijkt uw persoonlijke gedachte en/of beleving wel eens af van de kerkleer en of kerkdogma's? En hoe gaat u daar mee om? Dit is niet om kritiek te leveren, maar meer om me in te kunnen leven in de eenzijdige belichting die ik vaak tegen kom.

Antwoord

Beste vraagstel(ster) ler,

Het blijft altijd een worsteling om de boodschap van het Evangelie zuiver te vertolken. Om niet naar de smaak van de mensen of naar menselijke opvattingen de boodschap van Gods Woord door te geven. Om te kunnen zeggen: "Alzo spreekt de Heere". Het gewicht daarvan weegt zwaar op mijn hart. Dan gaat het niet om een kerkleer, maar om wat de Heere zegt.

Van der Groe schrijft: "Eén ding weet ik, dat ik in het uur van mijn dood veel geruster zal kunnen sterven, als ik aan allen door de kracht van Christus steeds onbeschroomd de waarheid gepredikt heb en naar niemands gunst of lof heb omgezien, dan als ik de mensen veel naar de mond gesproken heb". Daar sluit ik me bij aan, alle vermeende eenzijdigheden ten spijt.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul