Wat is de wet van Christus precies? (...)

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Wat is de wet van Christus precies? Ik weet dat de drie belangrijkste geboden, houd van God, houd van je naaste als jezelf, en houd van je broeder zoals Jezus van jou houdt, onderdeel zijn van de wet van Christus. Maar wat is er nog meer deel van?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraagt me naar de wet van Christus en je noemt drie geboden: liefde tot God, liefde tot je naaste en liefde voor je vrienden. Zo zijn het er inderdaad drie. Graag wil ik met je luisteren naar het woord van de Heere Jezus. Hoe spreekt Hij over de wet?

Allereerst lijkt het wel, alsof hij het niet zo nauw neemt met de geboden van God. Rond het sabbatsgebod heeft Hij voortdurend een conflict met de Farizeeën. Maar dat lijkt maar zo. Waar de Heere Jezus zich tegen verzet, is de uiterst formalistische manier waarop die mensen met de wet omgingen. Als je al die kleine geboden maar naleefde, was het goed. Of je hart nu recht voor God was of niet, wordt niet genoemd. Maar intussen merk je dat de Heere Jezus heel scherp is. Luister maar: als je kwade gedachten jegens iemand hebt, ben je een moordenaar en als je iemand aankijkt, om die te begeren, heb je al overspel gedaan.

Deze twee kanten heb ik genoemd, om tot de kern te komen. Deze noemt de Heere Jezus: de liefde. Als die ontbreekt, kun je kennelijk Gods geboden overtreden, terwijl je je vroom voordoet. En als die er is, dan heb je vreugde, om Zijn geboden te onderhouden.

Maar hoeveel geboden noemt Hij dan? Om precies te zijn: twee. Allereerst het grote gebod: liefde tot God. En dan het tweede gebod (dat toch ook weer gelijk is aan het eerste): de liefde tot je naaste. Deze woorden staan in Mattheus 22:37-40). Nu is het best moeilijk, je naaste lief te hebben, als die voor jou helemaal niet lief is! Het is gemakkelijker, om van je vrienden te houden. Maar de Heere maakt op dat punt geen onderscheid!

Maar wat betekent dat persoonlijk? In dat verband denk ik aan nog een ander woord van de Heere Jezus: “Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om die te vervullen”. De Heiland maakt de wet niet overbodig, Hij schaft deze niet af. Hij heeft wel alle geboden nageleefd, zonder enige zonde. En daarvan zijn de vruchten:

- Ik kan de wet niet naleven, ik zondig tegen alle geboden, maar ik hoop op het verzoenend werk van de Heere Jezus, waardoor die zonden vergeven worden.

- Dat maakt me niet zorgeloos, alsof het er niet op aankomt, of ik alle geboden naleef.

- Het maakt mij ijverig, om -met liefde- de geboden van de Heere na te leven, zoveel als ik kan.

Zó kan ik je veel “vreugde der wet” toewensen.

Ds. W. Arkeraats