Wereldgelijkvormigheid in reformatorische gezinnen

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Binnen de reformatorische kerken is er veel discussie over de broek voor de vrouw, de televisie, wereldse muziek enz. Wij mogen niet wereldgelijkvormig zijn. Maar wat mij vaak opvalt is dat er aardig wat reformatorische gezinnen zijn die dure merkkleding dragen en grote, dure auto's en huizen bezitten. Nu weet ik dat niemand zonder zonde is en ik wil ook niemand veroordelen; dat is niet aan mij. Maar is dit niet een andere manier van de wereld dienen i.p.v. met televisie en muziek?

Antwoord

Beste briefschrijver/ster,

Het trefwoord in uw/jouw brief is: wereldgelijkvormig. Het is inderdaad een apostolisch gebod om dat niet te zijn. In Romeinen 12:2 gebruikt Paulus het Woord metamorfose voor wereldgelijkvormigheid. Dat heeft ook alles te maken met het uiterlijk en met onze levenswijze. Wereldgelijkvormigheid ‘zit’ echter niet allereerst in wat we “voor ogen zien”, al gaat het daar natuurlijk niet buiten om, maar heeft alles te maken met ons hart! Ons natuurlijke hart, heeft Calvijn gezegd, is een fabriek van afgoden.

Het tegengestelde van wereldgelijkvormigheid is ootmoedigheid. In 1 Petrus 5:5 lezen we:”Wees met de ootmoedigheid bekleed”. Dat u/jij en ik zo weinig met die ootmoed bekleed zijn als een tegenhanger van de wereldgelijkvormigheid is inderdaad waar. Maar is het ons ook al tot schuld geworden? De Heere wil dat Zijn volk ootmoediglijk met Hem wandelt (Micha 6:8). Met de ootmoedigen is wijsheid. ( Spr. 11:2). Alleen wie wandelt met zijn en haar God wordt bewaard voor (al te veel) wereldgelijkvormigheid. John Owen heeft er een kostelijk boekje over geschreven: ”Ootmoedig wandelen met God”.

Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

wereldgelijkvormig