Twijfels over Mirena

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Sinds drie jaar gebruik ik Mirena vanwege het feit dat ik om medische redenen niet zwanger mag worden. Via de verloskundige ben ik op de hoogte gebracht van Mirena. Nadrukkelijk heb ik aan haar én de huisarts gezegd dat ik geen abortus wil hebben. Voorheen heb ik verschillende pilsoorten gebruikt die bijwerkingen gaven. Mijn menstruaties zijn erg grillig, zonder vaste regelmaat. En Mirena leek ideaal. Bloedingen zijn voorbij en ik heb geen bijwerkingen. Toch heb ik mijn twijfels. Ik heb namelijk één keer zo'n krampen gehad dat ik bijna flauw viel van de pijn. De volgende dag verloor ik ontzettend veel bloed. Kan dit een vroege miskraam zijn geweest? Wat moet ik doen? (Gelukkig hebben we drie gezonde kinderen gekregen voordat ik mijn huidige medicijnen moest gaan gebruiken. Ook willen we, met name mijn man, geen kinderen meer. Dat klinkt verkeerd, maar bijna iedereen neemt na verloop van tijd zo'n soort beslissing). Op internet is hier heel weinig over te vinden. Zeker vanuit Bijbels oogpunt.

Antwoord

In antwoord op de gestelde vragen probeer ik een antwoord te formulieren.

1. De krampen tot bijna flauw vallens toe van de pijn en het bloedverlies. Of dit een abortus is geweest kan met deze informatie niet gezegd worden. Dan komen vragen aan de orde van overtijd zijn, weefselverlies en het liefst nog onderzoek van het eventueel verloren weefsel. Achteraf is dat nauwelijks tot niet meer vast te stellen.

2. De beslissing om geen kinderen meer te wensen. In de Bijbel wordt ons geleerd dat kinderen een zegen van God zijn. Het aantal staat er niet bij. Vervolgens de vraag kunnen we en mogen we dit zo overzetten in onze tijd? Onze leefsituatie is zo anders en dat geldt ook voor ieder gezin. Het zou heel goed kunnen zijn dat het echtpaar hier eigen verantwoordelijkheid mag hebben, naar de mogelijkheden van henzelf en het gezin. Er bestaat  m.i. geen dwang tot zoveel mogelijk kinderen. In gelovig gebed mag dit voor de Heere neergelegd worden en Hij zal hoe dan ook antwoorden, zodat er rust in ons hart kan zijn. Misschien valt een gesprek met de predikant te overwegen?

3. Over de werking van het Mirenaspiraaltje. Mirena is een hormoonbevattend ‘spiraaltje’ met drievoudig werkingsmechanisme: Ten eerste voorkomen van de conceptie (bevruchting) door invloed op het slijm van de baarmoedermond. Dit wordt dik en taai zodat de zaadcellen er nauwelijks doorheen kunnen. Bovendien wordt  de beweeglijkheid van de zaadcellen sterk verminderd waardoor ze bijna niet in de baarmoederholte kunnen komen. Daarnaast treedt er verandering aan de zaadcellen op waardoor hun bevruchtend vermogen nagenoeg verdwijnt.

Verder: Het spiraaltje bevat een hormoon dat voornamelijk ter plaatse inwerkt dus op het slijmvlies van de baarmoederwand. Het  hormoon veroorzaakt atrofie (dun worden en daardoor ongeschikt voor de innesteling) van het baarmoederslijmvlies d.w.z. het slijmvlies wordt zo dun dat, indien er een toch een bevruchting optreedt (0,1 procent zwangerschappen in het eerste jaar; neemt daarna af), de implantatie (innesteling) van de bevruchte eicel niet kan plaatsvinden. De conclusie moet dan zijn dat deze component, zoals we dat noemen, “abortief werkt.” En vervolgens wordt bij ongeveer 15 procent van de vrouwen de eisprong ook nog geremd. Als er geen eisprong is kan er ook geen conceptie plaatsvinden. Het wordt in recente literatuur een buitengewoon betrouwbaar middel genoemd.

Als u 100% zeker bent over uw kindertal dan bestaat er nog een definitieve methode, namelijk sterilisatie van vrouw of man. Hier goed over nadenken is zeer aan te raden, daar het nagenoeg een onherroepelijke ingreep is.

Ik hoop dat u met de antwoord verder kunt.

Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

mirenavoorbehoedsmiddel