Verdrietig over zelfbevrediging van man

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn rond de 30 jaar. We zijn al een tijd getrouwd en hebben lieve kindjes. Mijn man en ik hebben altijd best veel seks, in ieder geval een paar keer per week. Behalve na mijn bevallingen een tijdje niet. In die tijd deed mijn man veel aan zelfbevrediging. Ik vond dat niet leuk omdat ik geen seks kon hebben, maar ik begreep het wel.

Nu zijn we bezig om zwanger te worden. Hij doet nog steeds veel aan zelfbevrediging. Ik zei dat ik dat liever niet heb. Omdat we voor een kindje gaan wil ik gewoon veel seks hebben. Nu doet hij het vaak stiekem met zichzelf; ik heb hem laatst betrapt. Het lukt hem vaak ook niet om in mij een orgasme te krijgen. Ik denk dat dat komt omdat hij vaak masturbeert. Dat is erg frustrerend, want dan duurt het langer om zwanger te worden. We hebben geen haast, maar we willen beiden graag een groot gezin. Dan snap ik gewoon niet waarom hij zoveel aan zelfbevrediging doet. Ik ben er erg verdrietig over.

Antwoord

Beste mevrouw,

Dank voor je vraag. Het eerste wat in mij opkomt is wat maakt dat jullie beiden over dit gebeuren niet open kunnen communiceren? Ik kan uit de vraag niet lezen wat maakt dat je echtgenoot stiekem masturbeert terwijl het hebben van seksueel onderling verkeer zo het lijkt geen belemmering is. Er zijn kennelijk wel belemmeringen bij je man om het naar je wens op jouw wijze te willen delen en daarbij lukt het hem vaak niet om een orgasme te krijgen.

Mijn vraag is of jullie beiden werkelijk samen een  overwogen keus hebben gemaakt om nu een kindje te wensen. Bij jou lees ik de dringende behoefte om min of meer snel zwanger te willen worden. Het valt mij op dat je voor beiden spreekt en daarbij aangeeft vaak seks te willen hebben om maar zo snel als mogelijk zwanger te kunnen worden. Is het misschien mogelijk dat hij zich door jou onder druk gezet voelt? Mijn oprechte vraag is of jullie elkaar echt de ruimte geven om open communicatie te hebben zonder dat vooraf al bepaald is waar het  naar toe moet leiden.

Tevens is mij niet duidelijk waarom hij  stiekem masturbeert. Geeft hij hiervoor een verklaring?

Je trekt, zoals het lijkt, mogelijke conclusies op basis van wat je zelf denkt. Echter er is er maar een van jullie beiden die weet wat hij doet en waarom hij het doet. De enige die je dat kan vertellen is je man zelf en het wordt pas duidelijk als hij open is over wat er aan de hand is. Ik hoop dan oprecht dat je wilt horen wat hij te vertellen heeft en dat jullie daarover met behoud van onderling respect in gesprek kunnen gaan.

Ik wens jullie Gods zegen toe om hier samen verbonden in een drievoudig snoer uit te komen.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/ Seksuoloog NVVS