Mooie woorden, schone schijn in de kerk

Ds. Joh. Post / Geen reacties

15-06-2003, 00:00

Vraag

Laatst kreeg ik een enquete waarin gevraagd werd naar mijn opvatting over de kerk. Een keuzemogelijkheid was: "Mooie woorden, schone schijn." Ik heb voor dit antwoord gekozen. Ik vind het allemaal zo tegenstrijdig. Zelf ben ik van mening dat als je iets zegt, je dat ook moet doen. Ik begin me namelijk steeds meer te ergeren aan bepaalde opvattingen van kerkmensen. Zodra je niet aan de norm van hen voldoet (denk aan tv-bezit, vrouwen in broek, zondagsbesteding, hoed), ben je verderfelijk en is de kans op redding door Christus zo goed als verkeken.

Christus predikt liefde en ook dat niemand weet wie er in de hel of hemel zal komen, alleen God zelf. Ik vind hier zo weinig van terug in de kerk. Hou je er een andere mening op na, dan word je eigenlijk meteen buiten de gemeente gesloten en laat deze je links liggen. Echte volgelingen van Christus zouden dat toch niet moeten doen? Die zouden hun geloof toch alom moeten verbreiden en vertellen van Christus?


Antwoord

Beste jongere,

De twee slotvragen treffen mij bijzonder. Daarmee schiet je precies in de roos. Volgelingen van Christus dragen iets van het beeld van hun Heere, ... als het goed is. Hoe was Hij altijd bewogen met een oprechte bewogenheid over anderen. Hij stuurde de mensen niet zonder brood vanuit de woestenij naar huis, stel je voor dat ze zouden bezwijken onderweg. Hij was bewogen over de schare, die geen herder had. Hij weende over Jeruzalem. Zocht de Samaritaanse vrouw bij de waterput op, die door iedereen werd afgeschreven. En zo zouden we nog wel een poosje door kunnen gaan. Waar is deze bewogenheid te vinden in de kerk? Ja, al te zeer wordt deze gemist.

De laatste vraag sluit direct aan bij hetgeen Jezus Zelf zei tot Zijn discipelen, en dat geldt ook voor allen die de Heere Jezus Christus leren kennen als hun persoonlijke Zaligmaker, "Gij zult Mijn getuigen zijn." En heeft Hij het de Zijnen ook niet op het hart gebonden: "Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien en uw Vader, Die in de hemelen is verheerlijken." Matth.5,16. Zo zou het moeten zijn, ... als het goed is.

Je constateert terecht dat het zo anders is. Ik herken wel veel van hetgeen jij zegt. Er is zoveel schijngodsdienst. We hebben onze eigen groepsnormen en iedereen, die daaraan niet voldoet valt sowieso buiten de boot. Weet je, wat dat ten diepste is? Het bedekken van eigen leegheid. Het camoufleren van eigen onbekeerdheid en het afschuwelijke ongeloof. Wanneer je je immers alleen maar druk maakt om bepaalde opvattingen, uiterlijkheden, die op zichzelf genomen niet eens verkeerd te noemen zijn, en geen lichtend licht en een zoutend zout bent vanuit het persoonlijke geloof in de Heere Jezus Christus, heeft dat geen enkele waarde.

Tegelijk ligt hierbij het gevaar op de loer dat je in reactie terechtkomt. Je ergert je steeds meer aan bepaalde opvattingen van kerkmensen. Hoezeer ik het gevoelen van jou deel, juist op dit punt zou ik tegen je willen zeggen, wees hier bijzonder waakzaam. Wat ik bedoel? Dat je je laat beheersen door de ergernis en je laat leiden door de reactie die dat bij je oproept en daarmee het zicht op hetgeen waar het echt om behoort te gaan volgens het Woord van God kwijt raakt. Je dreigt dan dus in dezelfde fout te vervallen dan die anderen, die het alleen maar over uiterlijkheden hebben en ook de kern van het geestelijke leven, dat is het geloofsleven missen.

Waar gaat het dan om? Juist om datgene wat jij zelf in de laatste twee vragen hebt neergeschreven. Ben ik en hoe ben ik een volgeling van Christus? Kunnen de anderen in de kerk, die zo gemakkelijk anderen oordelen op basis van uiterlijke dingen, aan mij zien hoe het dan wel is, wanneer God door Zijn Geest in mij werkt. Ben jij een levend getuige van Christus de Heere?

Wanneer Christus liefde predikt, zoals jij zegt, is dat dan aan jou te merken, of is er alleen maar ergernis?! Anders is het bij jou net zo tegenstrijdig als bij de anderen, die door jou getypeerd worden met "mooie woorden, schone schijn". Onderzoek je jezelf daarop.

Tenslotte zou ik speciaal op één opmerking willen ingaan die niet Bijbels is. Jij zegt "...en dat niemand weet wie er in de hel of hemel zal komen, alleen God Zelf". Dat is niet waar.

Wanneer het komen in hel of hemel af zou hangen van het voldoen aan de uiterlijke normen, is het juist wanneer je met de uit jouw vraag aangehaalde woorden zou bedoelen dat het uiterlijk voldoen aan deze dingen daarin niet doorslaggevend zijn. In die zin hebben wij niet over anderen te oordelen, ook al zouden ze niet voldoen aan de levensstijl die wij doorgaans gewend zijn en die op zich genomen niet onbijbels genoemd kunnen worden. In die zin zal God daarover wel oordelen.

Maar waarom ik deze woorden toch onbijbels noem, is hierom, dat ik wel niet hoef te oordelen over een ander, maar dat ik zelf wel degelijk kan weten waar ik terecht kom wanneer God mij oproept om voor Hem te verschijnen. In deze hoeven we niet in onzekerheid te leven. Wanneer je Christus hebt leren kennen als jouw persoonlijke Zaligmaker, Die wilde sterven aan het kruis op Golgotha voor jouw zonden, omdat Hij ook jou lief heeft, dan is het geloof in Hem de sleutel tot de hemelse heerlijkheid.

Wanneer je Christus niet kent, niet in Hem gelooft met je hart, is de hemel voor jou gesloten. Lees maar Johannes 3:36: "Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem."

Hoe staat het met jou?

Ds Joh. Post

Dit artikel is beantwoord door

Ds. Joh. Post

  • Geboortedatum:
    27-12-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
19 artikelen
Ds. Joh. Post

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik heb een probleem met mijn ouders. Nu mijn oudere broers en zussen uit huis zijn gegaan door hun huwelijk ben ik vaak alleen thuis met mijn ouders. Dit is vaak ongezellig, omdat mijn ouders vaak zeg...
3 reacties
15-06-2010
Aan ds. Vreugdenhil. Onlangs beluisterde ik uw preek via Prekenweb over HC zondag 34. Voor mij heel bemoedigend. Een vriend van ons wilde die preek ook beluisteren. Kort gezegd vindt hij het een verva...
14 reacties
15-06-2012
Wij hebben volwassen kinderen. De laatste tijd zijn zij erg veel met geloofszaken bezig. Natuurlijk ben ik hier blij mee, want hoeveel ouders zien hun kinderen juist de andere kant op gaan? Mijn zorg ...
5 reacties
15-06-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering