Fotograferen/filmen tijdens trouwdienst

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Mag je tijdens je bruiloft in de kerk fotograferen/filmen? Kun je dit op bijbelse gronden verbieden?

Antwoord

Ik weet niet of er speciale Bijbelse gronden voor zijn, aangezien er nog geen camera's waren in die tijd, dacht ik. Wel kun je je afvragen of alle momenten -zeker zulke bijzondere- op de gevoelige plaat moeten worden vastgelegd. Bedenk ook daarbij wat het belangrijkste is. Dat je het moment zelf intens beleeft, of dat het er allemaal zo mooi opstaat voor de fotograaf? De dienst afspelen kun je het altijd. De dienst overdoen niet.

Wat betreft de trouwdienst gelden -mits ze ambtelijk zijn- dezelfde 'regels' en gewoonten van het huis, als de eredienst op zondag. Dus: geen foto's tussen votum en zegen.

Advies: laat de fotograaf vooraf foto's maken. Zelf ontvang ik het bruidspaar bij de ingang (of onder de toren). Paar foto's. Zo gebeurd. Steeds vaker wordt het binnenbrengen/-komen door familieleden gefilmd. Geen probleem. Maar als de predikant zijn stil kanselgebed gaat doen, is het voorbij. Dat voorkomt ook storende afleiding wanneer een fotograaf de beste hoek zoekt om zijn plaatje te maken.

Maak (als predikant) goede afspraken met het bruidspaar. En maak vooral goede afspraken met de fotograaf. Zo zijn onze manieren. Een 'betaalde' fotograaf wil nog wel eens aan een zekere klandizie doen...

Kortom: De Bijbel zwijgt hierover. De vraag is: Wat is eredienst?

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

fototrouwdienst