Zelfs je naam is mooi - Henk Westbroek

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Naar aanleiding van onderstaande songtekst: Julia, zelfs je naam is mooi (Henk Westbroek).

Als jij je kleren aantrekt.. zonder haast
en haast zonder erbij na te denken
kijk ik naar een omgekeerde striptease
van een volmaakte schoonheid
elke handbeweging: een gedicht
elke buiging als een roos die sluit
O schat van mij! O hemels hoge ster!
zelfs jouw schaduw kan mij verblinden
Dus ga niet weg. Ga nooit bij me weg
maar als je ooit verdwijnt:
laat mij je dan weer vinden

Zolang ik jou heb... bij me heb
heb ik de volmaakte liefde lief
drink ik uit een pure waterbron
en slaap onder een deken van geluk
jij bent het goudste zonlicht
een volmaakt helder kristal!
Zo schitterend dat het licht ervan
me soms dreigt te verblinden
maar ga niet weg. Ga nooit bij me weg
en als je ooit verdwijnt:
laat mij je dan weer vinden

Zelfs je naam is mooi!
Mooier dan die van iedereen
die dezelfde naam heeft

Zelfs je naam is mooi!
Mooier dan die van iedereen...

Dus ga niet weg! Ga nooit bij me weg!
Maar als je ooit verdwijnt:
laat mij je dan weer vinden...

Julia

Je hebt klachten over de song “Julia, zelfs je naam is mooi.” Van Henk Westbroek. In een reactie heb je het erover dat de betreffende song voor langere tijd in je hoofd is blijven hangen. Een compliment voor de componist dus, dat overigens niét Henk is. Je hebt klachten over de inhoud van dit liedje. Wat is jouw bezwaar tegen deze tekst? Graag eens geen citaten uit bijbelteksten met bijbehorende referenties. Ik zou je tientallen citaten uit songteksten kunnen toesturen die je zou toejuichen, maar als ik je meld uit welke song, van welke songschrijver/artiest het citaat is, jij hier minder enthousiast over zou zijn. Hierbij mijn argumentatie waarom er helemaal niets mis is met deze song: Deze tekst is geschreven door Henk Westbroek  als ode aan zijn vrouw Julia waar hij al zón 25 jaar mee getrouwd is. Hij beschrijft hoe hij, naar vele jaren nog steeds, ’s ochtends wakker wordt, ziet hoe zijn vrouw zich aankleedt en door liefde overmand wordt. Ik mag toch hopen dat het ’s ochtends aankleden een volslagen normale en geaccepteerde handeling is. Hij beschrijft dat hij hoopt dat zij hem nooit zal verlaten. Wel wat is daar op tegen? Een ode aan het huwelijk, tegen  echtscheidingen, mag je na 20 jaar huwelijk niet meer verliefd zijn op je echtgenoot(e)? Mag je dat niet zeggen in het openbaar? Heb je moeite met de opmerking “omgekeerde striptease”? Henk beschrijft hoe zij dit met gratie doet. Me dunkt, jouw vrouw zou maar wat graag zón gedicht/compliment ontvangen op jullie zilveren huwelijksdag. Je wilt niet weten hoe vaak deze songtekst gebruikt wordt bij bruiloften.

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor de ‘liefdevolle’ manier van schrijven... Toch zal ik je vraag beantwoorden. Echter niet helemaal zoals jij dat van mij verlangt. Aangezien ik de Bijbel, het Woord van God, als de enige waarheid zie; HET bewijs van God zelf. Vooropgesteld: Absoluut is de componist erin geslaagd een weergaloze melodie neer te zetten die daardoor in je hoofd blijft hangen! Ik wilde wel dat iedere melodie zo in elkaar zat! Mijn bezwaar richt zich niet op de vrouw Julia die zich ’s morgens aan het aankleden is. Dit is een vrij normale zaak. Zeker begrijp ik ook dat Henk Westbroek een lied voor zijn vrouw schrijft op hun 20-jarig huwelijk. Zelf heb ik ook een lied (melodie & tekst) geschreven voor ons huwelijk. Dus daar kan ik zeker inkomen.

Maar kort mijn bezwaar, echter wel op grond van het Woord van God! Is zijn vrouw de volmaakte liefde? Mag een mens zijn vrouw of man op de eerste plaats zetten? Het antwoord van God is nee!
Luister mee: Matth. 10: 37: “Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.” De samenvatting van de wet zegt: God lief te hebben boven alles en onze naaste (dus ook onze vrouw of man) als onszelf. Om maar niet verder te gaan met andere Bijbelse citaten.

Een volgend punt is de pure waterbron die ik gelijk behandel met het woord “volmaakt” dat hij op meerdere plaatsen bezigt. In deze wereld is ALLES wat buiten God is bevlekt met gifstoffen. Volmaakt zijn wij mensen geschapen. Maar... wij hebben gekozen voor het kwade, voor een relatie met het kwade en het giftige. Een mens is vanaf die keuze NIET meer volmaakt. De pure waterbron is enkel JEZUS Zelf. Op de grote dag van het loofhuttenfeest riep Jezus het uit: Wie dorst heeft, die kome tot Mij en drinken van het Levende Water om niet (vereenvoudigd citaat)! Jezus alleen is de pure waterbron.

Ik hoop dat ik mijn Bijbelse standpunt iets verhelderd en verscherpt heb door middel van dit antwoord.

Met vriendelijke groet,
Bert Noteboom

Tags in dit artikel:

muziekpopmuzieksongtekst