Beste dominee Buijs, ik zit met een probleempje. Misschien is het raar, maar ik ...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Buijs, ik zit met een probleempje. Misschien is het raar, maar ik verlang zo ongeveer wel naar een vriendje. Ik ben 17 jaar en de meeste mensen zeggen dat ik nog veel te jong ben. Altijd makkelijk om dat te zeggen als je zelf verkering hebt. Nu had ik een leuke jongen ontmoet maar hij bleek behoorlijke gevoelens voor andere jongens te hebben. Hij houdt wel van mij, maar niet genoeg. Dat deed heel veel pijn. Nu heb ik me aangemeld bij een datingsite en heb ik binnenkort een afspraakje met een jongen. Kan dat wel, want ik wil wel een christelijke jongen. Dat is mijn verlangen (twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen). Kunt u mij tips geven?

Antwoord

Beste lezeres,

Het zal er mede van afhangen wat voor datingsite het is. Wees uitermate voorzichtig. Voordat je het weet kunnen ook ten opzichte van een onkerkelijke jongen gevoelens van verliefdheid bij je opkomen. Overtuig je er eerst van of het iemand is met wie je samen de Heere kunt dienen. Als dat niet zo is stop dan, hoe moeilijk dat ook is. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De Bijbel waarschuwt ervoor: trek niet een ander juk aan met de ongelovigen (= vorm geen ongelijk span met een ongelovige, 2 Kor. 6:14). Zo is dat dan immers: als de een gelooft en de ander niet, sta je in het huwelijk niet gelijk. Je kunt de diepste dingen (het geloof in de Heere) niet delen. Bovendien zijn eventuele kinderen er altijd de dupe van. Niet aan beginnen dus!

Wat vooral belangrijk is: bid ook concreet om een jongen die de Heere vreest. Misschien vind je die niet meteen. Maar dan komt het erop aan ook in het geloof te kunnen wachten op wat de Heere doet (ook al weten we dat Hij niets aan ons verplicht is en dat het niet vanzelfsprekend is dat je trouwt; de Heere kan ook een andere weg met je gaan).

Van harte, ook in deze `zoektocht`, de zegen van de Heere toegewenst!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

verkering