Kunt u mij vertellen waarom zoveel ouderen binnen onze gemeente (Ger. Gem.) zo v...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij vertellen waarom zoveel ouderen binnen onze gemeente (Ger. Gem.) zo vaak negatief praten over de Ger. Gem. in Ned.? Ik probeer daar dan met hen over te praten, maar ze worden dan soms erg onredelijk.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De negatieve houding van ouderen binnen onze gemeenten t.o.v. de Geref. Gemeenten is uiteraard niet goed te keuren. Als we oog hebben voor wie wij zijn voor de Heere, hebben we geen behoefte aan een negatieve houding.

Wellicht is het te verklaren uit de beleving van de scheuring 1953 en de daar voortvloeiende negatieve beoordeling van de keus die werd gemaakt. Dit geldt aan twee kanten. Want die negatieve beoordeling t.o.v. onze gemeenten was er ook bij de Ger. Gem. in Ned. Zeer sterk zelfs. Hopelijk is er meer oog voor wat ons gezamenlijk bindt en hebben we geen behoefte aan het zinloze  bekritiseren van elkaar. Dat kan alleen als we oog hebben voor wie wij zijn voor de Heere. Dan hebben we aan onszelf genoeg. De liefde doet de naaste geen kwaad. Laat om die vrucht van de Geest gebeden worden.

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul