Liever niet direct zwanger

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn verloofde en ik gaan trouwen. Op zich zij we beiden redelijk jong en we hebben zoiets van: liever niet direct zwanger! Klinkt misschien raar, maar zo bedoelen we het niet. We willen best graag kinderen maar we willen eerst alle nieuwe dingen rustig op ons af laten komen. Voorbehoedsmiddelen willen we om die reden niet, we onthouden ons dan liever in de vruchtbare periode, maar wanneer moet je dan geen gemeenschap hebben? Mijn verloofde heeft niet met goeie regelmaat haar menstruatie of merkt goed de ovulatie. Hoe moeten we dit doen? Ik hoorde een keer over de "Donna methode" of is dat niet bijbels?

Antwoord

Uit je vraag merk ik op dat jullie in principe wel beseffen dat trouwen en openstaan voor de kinderzegen bij elkaar horen.

Wat mij trouwens ook nu weer opvalt is dat pas getrouwde stellen er eigenlijk altijd wel van uitgaan dat ze wel kinderen zullen krijgen. Eigenlijk houden ze er nooit rekening mee dat er misschien wel geen kinderen kunnen komen.

Het is op zich wel te begrijpen dat je ook even aan elkaar wilt wennen en aan het feit dat je getrouwd bent, maar aan de andere kant duurt een zwangerschap negen maanden en ben je dus best wel eerst een tijdje samen. Uiteraard hebben jullie hierin samen een verantwoordelijkheid.

Wat betreft de methode van periodieke onthouding waar jullie op doelen: je kunt hierover zeer informatieve boekjes krijgen waarin die methode wordt uitgelegd, ook bij een onregelmatige cyclus. Ook kun je een cursus volgen van de methode NFP (=Natural Family Planning).

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingNFPonthouding