Islam en Christendom zijn hetzelfde

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Een vriend van mij beweert dat de islam en chr. geloof hetzelfde zijn, maar alleen de naam van God is anders dan die van de moslims. Kunnen jullie tegenargumenten geven?

Antwoord

Tegenargumenten geven heeft niet zoveel zin, omdat het geloof in de Enige God en Vader van de Heere Jezus, geen zaak van beredeneren, maar van overgave, vertrouwen en van geloof is. Kun je dan niet bewijzen dat de god van de Islamieten een andere god is dan de Drie-enige God? Je moet het niet willen bewijzen! Maar ik wil het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld!

Het is als de twee plaatjes die wel erg veel op elkaar lijken en waarop je zo op het eerste gezicht tussen deze twee plaatjes geen verschillen ziet. Maar als je vervolgens eronder ziet staan: “zoek de tien verschillen”, dan zie je bij nauwkeuriger onderzoek wel degelijk dat deze twee plaatjes niet hetzelfde zijn. Dat betekent niet dat er tussen deze twee plaatjes geen overeenkomsten zouden zijn, want die zijn er wel!

En nu is het op zich niet verkeerd om, zoals die vriend, oog te hebben voor de overeenkomsten, want wij christenen kijken maar al te vaak en te veel naar onze onderlinge verschillen en keuren die ander dan vervolgens ook af. Maar ik wil wel het volgende tegen je vriend zeggen: Er is maar één godsdienst op deze hele wereld, waar je uit genade zonder enige verdienste van jouw kant zalig kunt worden. Dit verschil, is ondanks al die overeenkomsten, ô essentieel, dat geen enkele andere godsdienst met het christelijk geloof te vergelijken is!

Want er is onder die tien verschillen één doorslaggevend verschil: Jezus Christus! En ook al hebben al die andere beestjes dezelfde naam, dat wil toch nog niet zeggen dat dit dan ook hetzelfde is. “Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.” Beiden geloven in een enig God, de ene gaat voor eeuwig verloren en de ander is voor eeuwig gelukzalig. Kies dan heden wie jij wil dienen!

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

islam