Hoe kun je Gods stem verstaan?

Ds. H. Liefting / Geen reacties

25-04-2005, 00:00

Vraag

Hoe kun je Gods stem verstaan? Gevoelens zijn genoeg (Jona)? Of door het Woord? Of door mensen tot je gesproken? Hoe kun je nu precies weten wie er tegen je praat en op welk moment?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Laat ik maar beginnen te zeggen dat dit een vraag is, waar veel misverstand over bestaat. Ik wil proberen je vraag te beantwoorden aan de hand van een zevental punten:

1. We moeten het spreken van God altijd dicht bij het Woord houden. God spreekt in de regel niet meer tot mensen buiten het Woord om. Dat deed Hij in de Bijbeltijd, maar wij hebben Zijn sprekende Woord. En via dat Woord wil Hij nog steeds tot ons spreken. Iedere keer als de oproep tot bekering en geloof klinkt, mogen we dat als spreken van God tot ons verstaan.

2. Om Zijn stem écht te vernemen, hebben we de Heilige Geest nodig. Waar de Heilige Geest Zich aan het Woord paart, zal het Woord zo op ons hart gebonden worden dat we dat mogen zien als het spreken Gods tot ons, heel persoonlijk!

3. Ten diepste hebben we de zalving van de Geest nodig om Zijn woorden écht te verstaan. Vanuit onszelf verstaan we de dingen die des Geestes Gods zijn, niet.

4. Ik denk hierbij vooral ook aan het getuigenis van de Heilige Geest met onze geest (Rom. 8). Dan zorgt de Heilige Geest ervoor dat het Woord weerklank vindt in ons hart. Stel dat je bijvoorbeeld onder het Woord zit. En de dominee preekt over de beloften van de vergeving der zonden. Weet je wat de Geest dan zo graag doet in het hart van Gods kinderen? Getuigen met hun geest dat die beloften ook voor hen gelden! Prachtig als de Geest doordringt in ons hart dat we daardoor overtuigd worden. Luther schreef: “De Heilige Geest geeft een getuigenis aan onze geest en dan komen we zover dat we gevoelen dat het zo is, en we er in het geheel niet aan twijfelen, of het volkomen zeker is.”

5. Dat alles betekent dat we een levende relatie met de Heere moeten hebben, willen we Zijn stem echt kunnen verstaan. Dat we bij Hem moeten horen als een schaapje van Zijn kudde. Dat we Hem moeten kennen en door Hem gekend worden. Het zijn de schapen, die Zijn stem horen! (Joh. 10). En zij herkennen die stem ook.

6. In de praktijk betekent dit voor een kind van God dat hij/zij het van het Woord verwacht. Vanuit de prediking, maar ook van het persoonlijk Bijbellezen, en van wat vanuit dagboeken e.d. naar ons toekomt. Reken maar dat God vaak in die weg spreekt tot Zijn kinderen. Ze hebben Hem om iets gevraagd, ze worstelen ergens mee, en die avond krijgen ze soms zomaar antwoord op hun vraag vanuit datgene wat ze lezen in het Woord of een dagboek e.d.

7. Dat alles betekent ook dat we het niet moeten verwachten van ons gevoel. Ons gevoel kan ons bedriegen. Je noemt het voorbeeld van Jona, maar Jona verstond Gods stem niet door het gevoel. Nee, God sprak écht tot hem (zie maar Jona 1:1; 3:1; 4:4; 4:9-11). Verwacht het ook niet van andere mensen. Ik wil niet zeggen dat het niet kan dat God via anderen tot je wil spreken. Maar dat zijn uitzonderingen.

Al met al: leid een biddend leven en leef dicht bij het Woord!! Daar doet de Heere grote wonderen op! Ook tot jou wil Hij spreken. En sprak Hij al in het uur van je Doop! ‘Zo je Zijn stem dan (heden) hoort, gelooft Zijn heil en troostrijk Woord en verhard je niet...!’

Ds. H. Liefting
Schoonhoven

Ds. H. Liefting

Ds. H. Liefting

  • Geboortedatum:
    21-02-1952
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    In 2017 met emeritaat.

Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een meisje van 19 jaar. En mijn vriend is 21 jaar. We hebben nu drie jaar verkering. Ik hoop dit jaar mijn MBO-diploma te halen en ik wil graag verder naar het HBO. Ik moet dan nog vier jaar le...
Geen reacties
25-04-2008
Laatst werd bij ons in de hervormde gemeente in Bodegraven gepreekt over de ontmoeting die Jezus op de berg had met Mozes en Elia. Daarbij gaf de dominee een opvallende uitleg aan het feit dat Petrus ...
Geen reacties
25-04-2008
Een vraag over condoleren. Is het beter/netter als je gaat kijken naar het lichaam van de overledene? Ik heb er zelf nogal moeite mee en kijk liever niet. Alleen als het naaste familie is, zoals laats...
Geen reacties
25-04-2006
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering