Geen geslachtsgemeenschap, wel naakt

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik willen met geslachtsgemeenschap wachten tot ons huwelijk. Voor de rest gaan we best ver. We hebben naakt omgang met elkaar. We zijn allebei best nuchter en geloven vast dat we voor ons huwelijk geen gemeenschap zullen hebben. Is het verkeerd dat we nu naakt met elkaar omgang hebben?

Antwoord

Ik vind het altijd moeilijk om als een soort zedenmeester een bepaalde grens wel of niet te moeten goedkeuren. Daarom probeer ik toch de verantwoordelijkheid bij het stel zelf te laten.

Wel is het zo dat op het moment dat de man bij de vrouw vaginaal naar binnen gaat, er ook echt gemeenschap plaats vindt en dat wordt in de beleving ook zo ervaren. Tussen een zoen en gemeenschap zit een heel lang traject en daar heb je samen verantwoordelijkheid voor hoe je ermee omgaat.

Ik adviseer daarbij altijd om de elkaar niet te gaan uitkleden omdat je anders zo ongemerkt op het uiterste randje komt te balanceren. Het woord balanceren zegt het al dat je dan toch wel een behoorlijk risico loopt te "vallen". Waarom zou je dat risico lopen, je moet juist een stukje zelfbescherming inbouwen en dat is er nu niet meer. Alles staat zo toch in het teken van gemeenschap, maar het aller, allerlaatste gebeurt dan net niet. Inderdaad heb je zo nog (net) geen gemeenschap, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik hoop van harte voor jullie dat jullie echt binnenkort kunnen gaan trouwen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

grenzenseksualiteit voor het huwelijk