10 dagen tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Waarom zitten er tien dagen tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren? Alleen 40 dagen tussen Pasen en Hemelvaartsdag is toch bijbels?!

Antwoord

Het antwoord op jouw vraag is vrij eenvoudig. Het Joodse Pinksterfeest (oogstfeest en herdenking van de Wetgeving op Sinaï) was vastgesteld op de 50e Paasdag, dus precies zeven weken later dan Pasen. De hemelvaart van de Heere Jezus heeft 40 dagen na Pasen plaatsgevonden. Hij is immers nog 40 dagen na Zijn opstanding op aarde geweest. Dat betekent dus dat tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren tien dagen liggen.

Misschien is het goed even op te merken dat de Joden geen Hemelvaartsdag vierden. Pasen, de herdenking van de uittocht uit Egypte, was het belangrijkste feest. De Hemelvaartsdag is pas in de 3e eeuw na Christus ontstaan.

Ik hoop dat ik je vraag zo voldoende heb beantwoord.

Ds. G. van de Groep

Tags in dit artikel:

hemelvaartPinksteren