Vraag over mijn ogen

drs. N. Wolswinkel / 23 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over mijn ogen. Sinds twee jaar geleden zie ik allemaal vlekjes ('draadjes') die door mijn gezichtsveld zweven. Deze zeer irritante vlekjes zie ik altijd; als ik naar links kijk, naar rechts, naar boven en naar beneden. Hierdoor kan ik me niet goed concentreren op de dagelijkse dingen die ik moet doen. Ik was onder behandeling van de oogarts, omdat de opticien mijn ogen niet 100 procent goed kreeg en omdat mijn moeder een aandoening aan haar gele vlek heeft. Uiteraard heb ik deze vraag ook aan de oogarts voorgelegd, maar hij zei alleen dat dat de krenten in de pap zijn. Hier had ik dus duidelijk niets aan. Misschien weet u wat het is en wat er aan gedaan kan worden? Alvast bedankt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Vraag de oogarts wat hij precies heeft vastgesteld, hoe dit wordt genoemd en wat de behandeling en prognose is. Zo krijg je duidelijkheid en kun je meer zekerheid krijgen.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch
23 reacties
dijna61
Ik weet niet wat het is en hoe het kan, maar ik heb dit zeker al 40 jaar. Als kind had ik het al. Vooral als je naar lichte oppervlakken kijkt valt het het meest op. De vlekjes en draadjes bewegen altijd met je ogen mee. Van links naar rechts, van boven naar beneden enz. Ook als je je ogen dicht doet zie je ze nog. Ik weet niet beter of het is normaal.
mirteboom
ik heb het ook, al zo lang als ik me herinner, vooral als ik naar het licht kijk. Ik heb het wel eens aan mn opticien gevraagd en hij zei dat dit normaal is. De één heeft er meer last van dan de ander. Mensen die bijziend zijn, hebben er vaak meer last van.
Google maar eens op 'mouches volantes' of 'glasvochtvertroebeling', ik denk dat dit is wat je bedoelt.
maria
Het is heel herkenbaar. Ik merkt het voor het eerst toen ik een boek las in het zonlicht. Het leek alsof er een stofje aan mijn wimpers hing. maar het ging nooit weg. Iemand vertelde mij eens dat het met eiwitten te maken heeft. Maar hoe of wat, geen idee. Het is ook wel eens weggeweest. Volgens mij kan het in ieder geval geen kwaad, maar het is weleens lastig.
Catherine
Tja ik ook dus. En mn ogen zien nog steeds prima, behoudens een leesbril voor de ouderdomskippigheid ;-)
Vooral op het strand, vind ik het heel hinderlijk, omdat er dan een schittering op het water bijkomt. Daar lees ik dus nooit.
Ik heb ook aura's, die zijn veel irritanter en vermoeiender, maar..... die gaan na een uurtje weg. (gelukkig)
Dorah
Ook ik herken dit, ben me ervan bewust sinds mijn 14e.
De oogarts bij wie ik ben geweest vertelde dat het een lichte beschadiging is maar dat het verder absoluut geen kwaad kan. Maar goed, dat was in mijn geval.
Het is soms wel erg vervelend, inderdaad wanneer er veel licht is. Ik heb geleerd er niet meer op te focussen, waarna het ook minder ging opvallen.

@ catherine: wat bedoel je precies met 'ik heb aura's'?
joelie
Heeft de oogarts toevallig het woord Macula Degeneratie genoemd?
Kijk dan eens op de site mdvereniging.nl
Hoe dan ook, ga terug naar je oogarts voor duidelijkheid. Nu ben je alleen maar aan het speculeren. Wellicht dat ook de huisarts wel weet wat je precies hebt, als het goed is geeft de oogarts dat aan hem/haar door.
Cloudsadmirer
Catherine, kan je dat uitleggen wat je dan ziet aan die 'aura's' en is dat altijd? Lijkt me eng, of is dat niet zo?
pannenkoek
Ik heb ook zoiets. Alleen met mijn rechteroog.
Je kunt er niet naar kijken, het gaat dan ahw weer opzij.

Net je schaduw, die kun je ook niet pakken.
drernie
waarschijnlijk mouches volantes

zie ook: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/troebelingen_vlekken_flitsen/
Catherine
Ha ha, aura's klinkt als iets geheimzinnigs, zo'n gekleurde rand om je heen. Maar het hoort bij migraine. Je hebt dan stervormige flitsen in je beeld, je kunt wel zien, maar met verwrongen beeld. Bij mij komt het plots op, duurt een tijd en zakt dan weer af. Gelukkig ZONDER de hoofdpijn. Bij de meeste mensen is het een voorbode voor een aanval. Bij mij is het of/of. Dus of hoofdpijn, of die aura's. Voor mijn bloeddruk slik ik een b.blokker, die onderdrukt kennelijk de migraine een beetje. Het is ongevaarlijk, maar heel hinderlijk.
1a2b3c
Catherine, had je voor die bloeddruk medicijnen ook al last van aura's?
Ik probeer uit te puzzelen of het verband houd met een lage bloeddruk.
Bij mij is het ongeveer één derde aura en één derde gezichtsuitval en één derde realiteit. Schrok me naar de eerste keer, de symptonen lijken veel op die van een hersenbloeding. Je kan ook spraakuitval hebben of algeheel gezichtsverlies.

i.v.m. de vraag, ik ben 'de draad' een beetje kwijtgeraakt geloof ik ;)
Catherine
@1a2b3c: ja hoor. Die aura's kreeg ik al op mn 25e. De 1e keer zat ik dus bij de huisarts. Die kon het toen niet goed verklaren, het was inmiddels al over. Het heeft voorzover ik weet niets met bloeddruk te maken. Maar b.blokker kunnen soms migraine voorkomen, vandaar dat ik weinig last heb van hoofdpijn maar nog wel van de aura's. Idd komen de symptomen best overeen met TIA, heel eng, want hoe herken je het dan nog ? Tja, dat het erger wordt of niet overgaat of zo.
Maar die zwevende m.v. zijn in het begin ook best "angstig", maar als je er eenmaal aan gewend bent, leer je er mee te leven, zoals zoveel andere dingen.
Cloudsadmirer
Dus aura lezen bestaat echt? Dat is dan blijkbaar ook niet occult o.i.d.?
Catherine
Lijkt mij wel Rinske ! Want je hebt dan een kring van kleuren om je heen (!) Heeeeel vaag.
1a2b3c
Kijk eens op google bij migraine aura.
Heeft niets met occult te maken maar met het nauwer worden van bloedvaten in je hoofd.
Je kan het een beetje vergelijken met zwarte vlekken voor je ogen, alleen zijn het heel felle gekleurde of zilveren vlekken en lichtflitsen.
In mijn geval ook nog met gezichtsuitval en overgevoeligheid voor geluid.
Maar geen hoofdpijn, dus het kon erger.
Catherine
Aura lezen hoort bij spirituele geneeswijzen. Ze kunnen zelfs een foto van je nemen, waarop het aura te zien is ! brrr, ver weg van blijven lijkt mij.
@1a2b3c: je zegt het goed ! Soms in 1 oog, soms in beide.
Vooraf ben ik trouwens moe, achteraf een gevoel of er teveel lucht in mn hoofd zit.
Bij mij begint het met PATS, stukjes beeld plots weg, dan weet ik dat ik nog ong 5 minuten heb om bijv de auto aan de kant te zetten.
Catherine
Trouwens: eerst worden de vaten plots nauwer, dan VERWIJDEN ze zich ! DAT geeft die neurale prikkeling.
vandijk
Dit komt vaak voor. Zijn waarschijnlijk mouches voulantes. Dit zijn verdichtingen in het kamerwater. Je kunt het vergelijken met het stof dat je ziet zweven als de zon door het dakraam schijnt. Het kamerwater (corpus vitreum) zit in een 'zakje'. Soms laat het zakje aan de achterkant (binnenkant) van het oog los. Dit wordt ook wel posterior vitreos detachment genoemd. Meestal onschuldig, maar let wel op symptomen zoals flitsen. Wanneer deze er overdag ook zijn kan dit tractie op het netvlies betekenen, dit kan weer een netvliesloslating veroorzaken.

Deze klachten staan los van slijtage van de gele vlek (macula degeneratie)
1a2b3c
huh vandijk, flitsen overdag zijn niet onschuldig??
Dok heeft me verteld dat het geen kwaad kan.
Mag ik vragen waar je dit vandaan haalt? (ben zuinig op mijn ogen).
Catherine
Nou dan heb je ook pijn in je oog denk ik. Die flitsen zijn dan blijvend, bij migraine gaan ze gelukkig weer weg.