Ervaringen tijdens psychose

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriend en die heeft een aantal maanden geleden een psychose gehad. Hiervoor zit hij nu in behandeling in een inrichting. Ik zoek hem regelmatig op en hij heeft het ook moeilijk. Wel staat hij sterk in het geloof en is er van overtuigd dat God hem helpt en hem nabij is. Hij ziet zijn ziekte als een beproeving van God op zijn geloof. Nu vertelt hij wel eens verhalen dat hij aanvallen van de duivel krijgt en dat die hem opdrachten geeft of andere 'slechte' dingen tegen hem zegt. Ook ervaart hij God wel eens. Hij vertelt dat hij in zón moeilijke periode een keer de hand van God op zijn schouders heeft gevoeld. Mijn vraag is nu of deze ervaringen echt (kunnen) zijn, of dat dit een beleving (soort waan) van zijn ziekte is. Kunt u mij hier een antwoord op geven? Ik weet namelijk niet in hoeverre ik dit moet en kan geloven en of die ervaringen echt zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ziekte en ook psychische ziekte zijn vanuit gebrokenheid te verklaren. Psychotische belevingen zijn een gevolg van een psychiatrische aandoening. Het komt veel voor dat vanuit een psychose, men stemmen hoort die zich presenteren als zijnde de duivel, wat zeer beangstigend kan zijn en waar iemand ook zeker steun kan gebruiken vanuit zijn naaste omgeving. Kenmerkend voor een psychose is dat je met je zintuigen dingen waar neemt die niet kloppen met de realiteit, maar door de desbetreffende persoon wel als realiteit worden ervaren. Dit kan ook gaan over het voelen van de aanwezigheid van God, het is wel van belang om hierbij een onderscheid te maken tussen psychotische belevingen en het ervaren van God in je leven van je geloof en je relatie met God.

In de behandeling van deze psychiatrische symptomen is het wat betreft behandeling van belang om niet te veel prikkels om je heen te hebben, rust, veiligheid te ervaren door een voorspelbare leefomgeving. Daarnaast kan het ook zeker van belang zijn om medicatie te gebruiken die de psychotische ervaringen kunnen onderdrukken. Het "er zijn" als vriend is belangrijk, waar je tegelijkertijd ook in gebed deze vriend kunt opdragen.

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

psychose