(...) nu begint de kinderwens toch wel te spelen (...) Hoe kunnen wij, in dit li...

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Ik ben sinds twee jaar gelukkig getrouwd. Nu willen we eigenlijk altijd al graag kinderen, maar het was ook niet zo erg dat ik niet gelijk zwanger was. Het is ook wel prettig om eerst aan elkaar te wennen. Maar nu begint de kinderwens toch wel te spelen. Mijn vraag is nu eigenlijk: God belooft in b.v. 1 Johannes 5:14 dat Hij zal doen wat wij vragen, als het naar Zijn wil is. Nu vraag ik me af: is het willen hebben van kinderen niet naar Gods wil? Het blijkt nu, na onderzoeken, dat het bij ons erg moeilijk zal worden om op de ‘gewone’ manier zwanger te worden. Hoe kunnen wij, in dit licht, Gods beloften omtrent gebedsverhoring zien?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb je vraag ontvangen en begrijp jullie zorgen met het oog op het in verwachting raken. Het doet me goed te lezen dat jullie gelukkig getrouwd zijn. Dat is al een zegen op zich en daardoor zullen jullie je zorgen ook samen dragen. Het is te begrijpen dat jullie, als nog niet zo lang getrouwd stel, verlangen en uitzien naar kinderzegen. Je vraagt: n.a.v. 1 Joh. 5:14 of het willen hebben van kinderen naar Gods wil is. Het is zeker Gods wil en bedoeling dat uit het samengaan van twee mensen kinderen geboren zullen worden. Het huwelijk staat in het kader van de komst van Gods koninkrijk. Dat huis moet vol. Zolang het getal der uitverkorenen niet vol is, moeten er kinderen geboren worden en zij moeten nog toegebracht worden tot de gemeente die zalig wordt. Het gaat om de veelheid van Zijn onderdanen. Maar vanzelfsprekend is het niet. We denken zo gemakkelijk dat getrouwden ook kinderen zullen krijgen. De Heere kan wel eens een andere bedoeling met ons hebben. Er zijn huwelijken kinderloos gebleven en dat kan voor velen een zwaar kruis zijn. Maar ook daarin is het nodig om met Gods wil vereend te worden. Maar dan zie je vaak, dat de Heere een andere taak voor ons heeft weggelegd.

In jullie geval begrijp ik dat het niet gemakkelijk zal zijn om op de 'gewone' manier zwanger te worden. Nu houden Gods mogelijkheden niet op wanneer ze bij ons wel ophouden. God is een God van wonderen. Dan heb ik het wel meegemaakt in mijn ambtelijke loopbaan, dat de Heere na jaren de begeerte naar kinderen toch wilde vervullen. Hanna was ook kinderloos en ze heeft de Heere gesmeekt om een kind. De Heere heeft haar gebed verhoord. Hanna heeft een zoon van de Heere verkregen: “Samuel”, van de Heere gebeden. Het kan zijn dat op grond van medische redenen het krijgen van kinderen nauwelijks of helemaal niet te verwachten valt. Ook dat is Gods weg met mensen. Ik besef dat ik dat wel gemakkelijk kan schrijven, maar dat brengt een heel verwerkingsproces met zich mee. Het is een zegen dat jullie die last samen mogen dragen, maar ook dat jullie samen deze zaak voor het aangezicht van de Heere brengen. Van harte hoop ik dat jullie wens nog eens, al zou het na jaren zijn, vervuld wordt, maar als Gods weg anders is, dat jullie in die weg achter de Heere mogen aankomen. Denk niet, dat dan jullie leven en huwelijk mislukt is. De Heere heeft vele van zijn kinderen die een kruis moesten dragen een zegenrijke plaats willen geven. "Die de onvruchtbare doet wonen in een huisgezin, een blijde moeder van kinderen. Halleluja" (Ps 113:9). Dat kan ook op andere wijze. Vertrouw je maar toe aan die God. Veel zegen en sterkte op jullie levensweg.

Ds. B. de Romph