(...) Maar wat was er dan voor de schepping of Big Bang? En waarom heeft God dan...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Stel God heeft de aarde letterlijk in zeven dagen geschapen of in zeven tijdperken (evolutie), of God heeft de Big Bang veroorzaakt. Maar wat was er dan voor de schepping of Big Bang? En waarom heeft God dan miljarden jaren bestaan  en niets gedaan en gaat hij ineens de aarde scheppen?

Antwoord

Deze vragen zijn vanuit ons menselijk denken begrijpelijk. Wij zijn gewend om te denken in oorzaak en gevolg, in opeenvolging van gebeurtenissen in de tijd. Wij willen ook weten wat er vóór iets was, enz. Ik zal proberen om hier iets over te schrijven als antwoord.

Ten eerste moeten we beseffen dat de factor tijd als zodanig pas is ontstaan toen de aarde en de hemellichamen geschapen werden. Tijd heeft immers te maken met de omwentelingen van de aarde om de zon. Voor onze aardse tijd was er geen tijd, maar eeuwigheid. Er is wel eens gezegd: De eeuwigheid is Gods tijd. Hoe zullen wij mensen met ons beperkte menselijke verstand ooit Gods tijd afmeten of doorgronden? Hier zijn grenzen waar wij naar mijn mening niet overheen mogen gaan.

Ten tweede moeten we ons houden aan wat de Heere God in de Bijbel over Zijn plannen openbaart. Daar lezen we dat God alles gemaakt heeft om Zijns Zelfs wil (Spreuken 16:4). De Schepping is bedoeld opdat God daarin en daardoor de eer en de lof zou ontvangen.

Augustinus, de grote kerkvader van omstreeks 400, kreeg eens de vraag: “Wat deed God voordat Hij de hemel en aarde schiep?” Zijn antwoord was: “Toen maakte God de hel voor nieuwsgierige mensen”. Ik wil ik de vraagsteller niet bestempelen als een nieuwsgierig mens en dit antwoord niet op hem of haar toepassen. Wel zie ik dit antwoord van Augustinus, als een aanwijzing, dat wij in het stellen van bepaalde vragen te ver kunnen gaan. We moeten als geschapen mensen weten dat God God is!

Ds. A. Jonker