Mijn vraag is of films waarin bijbelse personen nagespeeld worden (niet de Heere...

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is of films waarin bijbelse personen nagespeeld worden (niet de Heere Jezus) verkeerd zijn? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat is het doel van de film? Evangelisatie? Is het tot eer en verheerlijking van God? Of een verromantiseerde story? “Al wat gij doet, kijkt, bedenkt, doe het tot eer van God, die in de hemel is!”

Het verfilmen van Jezus, Zijn lijden op aarde kun je niet zo maken zoals het echt was (dit bedoelde je ook niet!) Zijn lijden is niet te verfilmen en niet eens in zijn volle breedte te bevatten. Andere bijbelse personen waren gewone mensen net als wij. De één was dan wel koning of koningin, apostel of hogepriester, maar ze waren gewone mensen. Waarom zou bijvoorbeeld het verfilmen van een reis van Paulus niet mogen?

Zoek je een goed opgenomen bijbelse film? Kijk dan niet in bij het Kruitvat of Videoland maar ga eens een (christelijke/evangelische) boekhandel binnen!

Ik hoop je zo een aantal handvatten gegeven te hebben!

Vriendelijke groet,
Bert Noteboom jr.