(...) Maar hoe kan ik tegen een kind van net twee jaar praten over de Heere? Ze ...

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik tegen mijn nichtje van twee over de Heere spreken? Ik zat een preek van een oudvader te lezen waarin stond dat ook kinderen van twee en drie jaar gezegende kinderen waren. Maar hoe kan ik tegen een kind van net twee jaar praten over de Heere? Ze begrijpt maar weinig.

Antwoord

Excuus dat ik jouw vraag zo laat beantwoord. Ik heb hem bij mijn emails over het hoofd gezien. Maar alsnog een antwoord. Jij vraagt, hoe je met je nichtje van twee jaar over de Heere moet spreken. De oudvader die je las schreef, dat kinderen van twee en drie jaar gezegende kinderen zijn.

Uiteraard moet dat op heel kinderlijke wijze. Maar de Heere heeft het beloofd dat Hij uit de mond der kinderen en (zelfs) der zuigelingen Zijn lof heeft toebereid. Je kunt dat ook doen aan de hand van een vertrouwde kinderbijbel, waarin wat afbeeldingen staan. Kinderen zijn vaak zeer aanspreekbaar op plaatjes en afbeeldingen. Ik heb zelf de ervaring met mijn kinderen dat zij op jonge leeftijd heel ontvankelijk zijn voor de boodschap die op kinderlijke wijze hen gebracht wordt. Ze zitten dan ademloos te luisteren en als een illustratie dan het bijbelverhaal verduidelijkt, kun je de kinderen in de vertelling meenemen.

Ook het voordoen is belangrijk. Vouw de handjes maar van het kind en bid op eenvoudige wijze met de twee- of driejarige. Zelfs voelen verstandelijk gehandicapte kinderen en ouderen de sfeer heel goed aan. Ook van wie wij menen dat we ze niet kunnen bereiken, heeft de Heere toegang tot zo'n hart. Daarbij zijn we geheel afhankelijk van de werking van de Heilige Geest.

Ik hoop, dat ik antwoord gegeven heb op je vraag. Het is een mooie taak om de kinderen op de Heere Jezus te wijzen.

Hartelijke groet,
ds. B. de Romph