Gothics

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Wat vindt u van Gothics? Is het bijbels verantwoord? Heeft u zelf ervaring met deze mensen?

Antwoord

Beste vrager/vraagster,

Voor de beantwoording van deze vraag heb ik zelf wat zitten zoeken op internet en wat sites bezocht die informatie bevatten van mensen die zich Gothic noemen. Ik heb dit gedaan om te voorkomen dat ik over hen schrijf en als gevolg van mijn beperkte kennis van hun leefwereld dingen zou schrijven die niet juist zijn.

Gothics zijn mensen die zich kleden in het zwart. Soms ook in shirts met bizarre opdrukken. Vaak luisteren zij ook naar hele sombere muziek. Een aantal van de Gothics drinkt soms bloed, slaapt in doodskisten en vervloekt andere mensen. Ik denk wel dat dit laatste geldt voor een kleine groep van de harde kern van de Gothics en dat er velen onder hen zijn die dit absoluut niet doen.De Gothics kleden zich zo somber, omdat zij zich verlaten voelen, en donkere gedachten over de dood en de zinloosheid van het menselijk bestaan hen achtervolgen. Door het Gothic zijn laten zij deze gevoelens soms weer los. Ik citeer een Gothic: “Veel mensen zijn bij Gothic beland nadat ze iets naars meemaakten. Ook bij mij was dat zo. Ze mochten me niet, ik werd gepest...Toen ik Gothic ontdekte, vond ik daarin kracht. Door Gothic heb ik respect voor mezelf gekregen.

Je kunt dus zeggen dat Gothics oog hebben voor het onvolmaakte in dit bestaan. Sommige andere mensen leven alsof er geen kwaad, verdriet en ellende in deze wereld is. Zij leven met het motto: laat ons eten en drinken en vrolijk zijn, misschien sterven we morgen (en daar denken we vandaag maar niet aan). Zo is Gothics dus niet en dat hebben ze gemeenschappelijk met Christenen. Ook een Christen heeft oog voor het vele onvolmaakte in dit leven.

Dan echter scheiden de wegen. Een Gothic zoekt de oplossing in somberheid, soms zelfs bij de dood en bij de duivel zelf (misschien vaak onbewust). Een Christen weet dat ook als hij midden in de ellende zit er hij een Vader in de hemel heeft die voor hem zorgt. Dat heft niet direct alle problemen op, maar je weet wel welke richting je met je verdriet kan gaan. De dichter van Psalm 43 zit ook in nood. Hij gaat ook in het zwart, maar toch heeft hij het over God als de God der blijdschap mijner verheuging! Zie je, daar zit het verschil! Paulus roept ons op om ons altijd in de Heere te verblijden (Flp 4:4). Als hij dat schrijft zit hij zelf gevangen, maar toch roept hij op om blij te zijn. De oplossing voor problemen ligt volgens de Bijbel niet in het toegeven aan neerslachtigheid en zelfs te vluchten naar de duivel, maar in de vlucht naar God. De God die in Jezus alle ellende en moeite van ons gepeild heeft. Daarom weten we dat Jezus een medelijdende Hogepriester is (Hebr 4:15).

Je begrijpt dat de Gothicleefstijl dus niet verantwoord is. Tijdens evangelisatiewerk heb ik weleens met Gothics gesproken. Soms wordt er door hen echt geluisterd naar het evangelie. Ze weten namelijk dat ze iets missen! Als je contacten met hen hebt, kun je dus een eind met hen meegaan door te laten zien dat je ook oog hebt voor alle ellende in de wereld, maar laat hen wel zien dat er een andere weg is.

Ik hoop dat je zelf leeft uit het volbrachte werk van Jezus Christus en dat je de blijdschap daarover kent en uitleeft. Laten we dan als Christenen maar aan Gothics laten zien dat onze blijdschap niet een goedkope blijdschap is, maar een echte blijdschap die haar grond vindt in God. De Prediker, die overigens ook oog had voor alle ellende in deze wereld en die ook nagedacht heeft over zingevingsvragen, zegt in hoofdstuk 9:8: Laat uw kleren altijd wit zijn. Daar wordt, denk ik, ook dit mee bedoeld: laat de vreugde van je afstralen!

Met hartelijke groet, M. van Heijningen