Een meisje bij mij uit de klas heeft schijnbaar problemen en praat veel met onze...

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Een meisje bij mij uit de klas heeft schijnbaar problemen en praat veel met onze mentor. Ze komt er echt heel vaak en huilt dan ook erg veel. Laatst vertelde ze dat ze zijn emailadres had gekregen, zodat ze zich niet aldoor alleen hoefde te voelen. Ik heb veel medelijden met haar, maar ze wil alleen met onze mentor over haar problemen praten. Niet dat ik nieuwsgierig iets vraag aan haar, ofzo, maar ik ben tenslotte bevriend met haar en kan ze dan niet beter praten met leeftijdsgenoten, dan met een volwassen leraar die al getrouwd is? Soms zegt ze ook dat ze hem lief vindt en dat ze van hem houdt. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Begrijpelijk dat je zo inzit over een vriendin die problemen heeft! Héél goed! Ook je gedachten daarover kan ik goed begrijpen. Het is voor mij erg moeilijk om één antwoord te geven, ik lees alleen wat je hier schrijft en weet niet meer achtergronden en ken ook haar/jullie mentor niet. Daarom laat ik mijn gedachten er over gaan en stel ik een aantal mogelijkheden, sluit ik er een aantal uit, en geef daarbij een advies.

Wanneer je vriendin erg vaak bij je mentor komt en veel huilt zal er wel degelijk iets met haar of haar directe omgeving aan de hand zijn. Aanstelleritis of aandacht tekort is dit daarom mijns inziens niet. Er kunnen zorgen zijn die je niet snel aan je vrienden/vriendinnen zult vertellen maar die je wel sneller met een vertrouwenspersoon kunt/zult bespreken. Dat is op zich ook niet gek. En uit eigen ervaring kan ik zeggen, wanneer er problemen zijn kun je er maar beter over praten! Juist met problemen kan ik begrijpen dat je trekt naar een ouder iemand. Oudere mensen hebben meer levenservaring en levenswijsheid.

Wat wél opmerkelijk is/kan zijn, is de manier waarmee ze over de mentor spreekt en dat de mentor haar zijn emailadres geeft, dan hoeft ze zich niet meer alleen te voelen...  Allereerst: wanneer de mentor merkt dat ze zo over hem spreekt dan zou hij als hij werkelijk ‘wijs’ is afstand nemen van haar en haar problemen. Ten tweede: Als dit werkelijk zo is dan is het nodig dat je haar gewoon eens vraagt waarom ze zo praat over hem. En confronteer haar gerust met de werkelijkheid; zoiets van: “Maar je weet toch dat onze mentor getrouwd is?” Verder: Ga er NIET met de ‘klasgenoten’ over praten/roddelen. Hou hetgeen je weet voor jezelf en hou de contacten tussen de mentor en je vriendin ontspannen in de gaten.

En boven alles, zoals ik begon, wanneer je vriendin erg vaak bij je mentor komt en veel huilt zal er wel degelijk iets met haar of haar directe omgeving aan de hand zijn. Bidt daarom voor haar! En wijs ook je vriendin op de Grote Coördinator/Mentor, die alles in handen heeft en van jou en je vriendin houdt en zegt: Geef mij je hart! En als het ware tegen je vriendin zegt, als jij het haar vertelt, door jou: Kom tot Mij, allen die vermoeit en belast zijt en Ik ZAL je rust geven!

Véél succes met alles op en rond school.

Vriendelijke groet,
Bert Noteboom

Tags in dit artikel:

relaties