Het verleden in het hiernamaals
Redactie Refoweb | 2 reacties | 24-06-2026| 12:15
Vraag
God zal alles nieuw maken. Pijn en verdriet zullen niet meer zijn. Maar een verleden kan niet uitgewist worden toch? Zelfs als de herinnering eraan door genade verdwijnt, is het verleden er nog en zal er altijd zijn. Stel dat iemand een trauma heeft opgelopen, een lichaam dat aangeraakt is door een boosdoener. Een kind dat misbruikt is. Dan ben je toch voor de eeuwigheid getekend? Hoe kan dat heel gemaakt worden? Of ongedaan? Wat is de troost of de hoop hier?
Antwoord
Daarover kun je meer lezen in deze artikelen:
Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
Harmoonjem1957
24-06-2026
/ 13:05
Mijns inziens wordt de hemel eenzelvig gemaakt aan het aardse leven. Als je al familieleden mist; je partner, en/ of je kinderen of wat dan ook, geloof ik niet, dat 't dan een hemel is, maar een soort verlenging van het aardse leven, zoals het dan wordt uitgebeeld. We weten niks over de hemel: We moeten ons houden aan, wat de Heere Jezus ons op aarde heeft mede gedeeld en dat is het rijke Evangelie ! Veel mensen willen alles kunnen beredeneren..., wat niet te beredeneren is. Als kerkorganist en autist krijg ik ook weleens van die opmerkingen..., dan antwoord ik: ga je bijbeltje maar es goed lezen !!
Jesaja40
24-06-2026
/ 14:08
Het zal je maar overkomen beste vraagsteller om levenslang een trauma met u mee te dragen. U weet heel goed dat bij uw overlijden uw aardse levensfase wordt afgesloten. Al het aardse blijft achter en dat beleeft u ook niet meer. Krijgt u dan automatisch een schone lei van de Eeuwige? Nee, ook voor u vraagsteller zullen de boeken opengaan. Al het onrecht tegen u zal u niet meer raken tot een herinnering van het opgelopen trauma.
Uw vraag dat het verleden niet uitgewist kan worden bestaat werkelijk. Het kan ook niet meer ongedaan gemaakt worden. Ook dat zal de eeuwigheid ingaan. Wat zegt de Eeuwige daarvan? Al het onrecht zal gebundeld worden op een plaats die de Eeuwige daarvoor bestemd heeft.
De Alwetende Eeuwige zal die plaats na het eindoordeel uit Zijn geheugen wissen. Vanuit die plaats zal het geluid niet meer gehoord worden: “ik heb het verkeerd gedaan vergeef mij”.
Wat leert mij dat? Mijn trauma wordt van mij afgenomen. Als er staat: “zie Ik zal alle tranen van hun ogen afwissen” is dat duaal. Tranen van verdriet vertroebelen het zicht.
Maar wat dacht u van vreugdetranen? Ook die zullen én mogen er zijn. De vreugdetranen kunnen ook een belemmering om de schoonheid en gaafheid van de hernieuwde schepping te zien.
Dat is de troostvolle hoop dat alles tot in de kleinste details gezien mag worden in de hernieuwde schepping.
Uw vraag dat het verleden niet uitgewist kan worden bestaat werkelijk. Het kan ook niet meer ongedaan gemaakt worden. Ook dat zal de eeuwigheid ingaan. Wat zegt de Eeuwige daarvan? Al het onrecht zal gebundeld worden op een plaats die de Eeuwige daarvoor bestemd heeft.
De Alwetende Eeuwige zal die plaats na het eindoordeel uit Zijn geheugen wissen. Vanuit die plaats zal het geluid niet meer gehoord worden: “ik heb het verkeerd gedaan vergeef mij”.
Wat leert mij dat? Mijn trauma wordt van mij afgenomen. Als er staat: “zie Ik zal alle tranen van hun ogen afwissen” is dat duaal. Tranen van verdriet vertroebelen het zicht.
Maar wat dacht u van vreugdetranen? Ook die zullen én mogen er zijn. De vreugdetranen kunnen ook een belemmering om de schoonheid en gaafheid van de hernieuwde schepping te zien.
Dat is de troostvolle hoop dat alles tot in de kleinste details gezien mag worden in de hernieuwde schepping.


