(...) Maar nu hebben we toch een keer écht geslachtsgemeenschap gehad met elkaar...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik zijn in het verleden allebei al met iemand naar bed geweest. We hebben samen veel tot God gebeden en het leek ons gaaf om met elkaar te wachten tot we getrouwd zijn. Maar nu hebben we toch een keer écht geslachtsgemeenschap gehad met elkaar. Hoe kunnen we terug? Hoe kunnen we weer verder met onze belofte? We hebben heel erg spijt, ook tegenover God. Maar het was gewoon heel erg fijn en als je van elkaar houdt voelt het veilig om zo dicht bij elkaar te zijn. Mag het wel alleen met kleren aan op elkaar liggen? Ik hoop dat mijn vraag beantwoord wordt!

Antwoord

Het is inderdaad nog moeilijker om die grenzen te bewaken als je beiden al eens gemeenschap hebt gehad. Het voorspel leidt daar dan heel sterk naar toe. Heb je nog nooit gemeenschap gehad, dan is het toch minder moeilijk om die grens te bewaken.

Om echt weer terug te kunnen gaan, moet je het eerst samen in het gebed voor de Heere God brengen en dan ook naar elkaar toe heel duidelijk een grens af te spreken tot hoever je gaat in het beminnen van elkaar. En je daar dan ook echt aan houden. Daar is gewoon veel wilskracht voor nodig. Je hebt er nu erg veel spijt van, dat is geen prettig gevoel. Denk daar dan ook  vooral aan als je samen bent. Dus denk niet alleen aan de gemeenschap zelf, maar ook welke gevoelens er daarna komen. Dus kijk er overheen en houd dat voor ogen. Probeer ook zo min mogelijk samen te zijn. Als er anderen in de buurt zijn, dan beschermt dat jullie ook.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk