Herfst in het paradijs

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat het niet erg belangrijk is, maar toch zou ik graag antwoord hierop willen hebben: Is er ook herfst geweest in het paradijs? Dus waren er ook jaargetijden zoals wij die nu kennen?

Antwoord

Het is niet zo eenvoudig een antwoord te geven op deze vraag. Er is ons immers uiterst weinig bekend gemaakt over de omstandigheden in het paradijs. De laatste tijd is er ook in bijbelgetrouwe kring een nieuwe discussieronde begonnen over de vraag of er ook al vormen van dood waren in het paradijs. De mens zou in de weg van de gehoorzaamheid aan Gods gebod niet sterven, maar wil dat nu ook zeggen dat de bloemen en de dieren, heel de flora en fauna voor de zondeval in principe 'onsterfelijk' was?

Sommigen betwijfelen dat laatste. Zelf ben ik van mening dat dit wel vastgehouden moet worden, mede gelet op Romeinen 8 waar we lezen dat de schepping niet gewillig aan de vergankelijkheid onderworpen is, duidelijk in samenhang met de zondeval. Maar konden dan de bladeren afvallen? En zo neen, was er dan sprake van herfst of van een eeuwige lente/zomer? Indien het laatste het geval is, miste de schepping in de oorspronkelijke staat dan de schoonheid van de wisseling der jaargetijden, waar toch ook de herfst en de winter hun eigen pracht kennen?

We weten het niet. Laten we maar zeer voorzichtig zijn in onze uitingen hierover, omdat het de Heere behaagd heeft ons slechts spaarzame informatie te geven over de paradijstijd.

Met vriendelijke groet, ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

paradijs