Voorganger trouwdienst

Ds. J.L. Schreuders / 1 reactie

Vraag

Het bevestigen van het huwelijk op de knielbank moet uiteraard door de predikant geschieden. Maar aangezien het een bijzondere (ere)dienst is, mag de verkondiging op verzoek van het bruidspaar ook door iemand gedaan worden die geen predikant is? Bijvoorbeeld een bevriende proponent, of een bevriend gemeentelid die samen met de predikant de preek opstelt.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat kan verschillen per kerkverband. In de kerkorde van de Hersteld Hervormde Kerk is er alleen ruimte voor de bevestiging door een predikant. De woordbediening behoort daar vanzelfsprekend  bij. Het moet ook de predikant zijn van de gemeente waar de huwelijksbevestiging plaatsvindt. Alleen in overleg met de kerkenraad kan daarvan af geweken worden indien daar redenen voor zijn. Zo was het ook al in de Nederlands Hervormde Kerk.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

1 reactie
MFvanBinnendijk777
Geachte collega en meelezers,

De correcte spelling is "Nederlandse (met een 'stomme' e erachter!) Hervormde Kerk", waarbij met die 'e' juist wordt aangegeven dat de Hervormde Kerk in Nederland niet een bijzondere, van de Reformatie afgescheiden, kerkvorm is (dat krijg je zonder die 'e', ofwel "wij zijn op een Nederlandse manier hervormd", anders dus), maar de 'e' wijst juist op de Nederlandse 'afdeling' van de Kerk der Reformatie wereldwijd, met wie wij ons verbonden weten ("Wij zijn net als jullie hervormd, en komen uit Nederland").

Een veelgemaakte schrijf- en spelfout... (zoals ik mij herinner van het kerkbord in Sint Philipsland op Tholen).

Ds. M.F. van Binnendijk
(ook na 2004 nog altijd "hervormd" predikant, en bevestigd in de Nederlandse Hervormde Kerk)
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.