Halal kalfsvlees

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Afgelopen week werd mij verteld dat kalfsvlees altijd en hoe dan ook halal is. Door halal te slachten kan iedereen, dus zeker iedere islamiet, zonder scrupules kalfsvlees eten, want dat is per definitie halal. Voor de slacht en verkoop handig als je kalfsvlees bereiden en verkopen niet hoeft te scheiden, altijd goed voor iedereen. Voor de islamieten dan. En voor de anderen maakt het niet uit, die weten er niet van krijgen er ook niks van. Omdat alle kaas bij bereiding een bestanddeel uit de lebmaag van een kalf nodig heeft, is kaas dus ook automatisch (deels) halal. Klopt dit verhaal? En als het klopt, wat hiervan te vinden?

Antwoord

Volgens onze informatie uit de agrarische sector klopt dat verhaal niet. Als er halal geslacht wordt, dan is dat alleen op verzoek van een supermarkt, (keur)slager of particulier. En Paulus geeft op jouw vraag bovendien een helder antwoord. Hij zegt dat je alles mag eten (behalve bloed en van het ‘verstikte’), maar niet als je daar een zuster of broeder mee in gewetensnood brengt. Zie voor meer uitleg deze artikelen:

5 reacties
Tonny
Halal geslachte dieren zijn geen offervlees aan Allah geweest oid. Het is gewoon volgens bepaalde techniek geslacht, vergelijkbaar met koosjer geslachte dieren. Ik denk dat dit zo'n vraag is, waar je dus helemaal niets van hoeft te vinden en/ of denken. Hooguit als je het wilt hebben over de islamisering van Nederland.
boulanger
Dat is volgens mij niet helemaal waar Tonny. Er was pas een aflevering van Keuringsdienst van Waarde, over halal slachten. Er moet dan tijdens de slacht continu iemand aanwezig zijn die allah u akbar uitspreekt, en misschien nog meer in het arabisch. Er zit meer achter dan alleen slachten op een bepaalde manier. Je kan je na het zien van die aflevering wel afvragen hoe halal halal nog is….
Race406
Lees 1 Korinthe 8 maar eens. Je lag alles eten, breng je broeder of zuster er alleen niet mee in verleiding of in gewetensnood. Halal (geslacht) of niet, voor God ben je niet meer of minder als je wel of niet eet. Einde discussie.... ;-)
hans0166
@boulanger

je dank uitspreken voor je voedsel is bij jou een soort van toverspreuk? Ik vind dat toch echt bij het bijgeloof terechtkomen. Allah vraagt geen offers van dieren.
Ook wel opmerkelijk dat je de strenge Kosher vereisten volledig negeert. Ook dat is een volledig "ritueel" slachten.
Jesaja40
Halal slachten is beslist meer dan het op een speciale doden van het dier. De naam van baal wordt daarover uitgeroepen. Daarmee wordt het geslachte dier opgedragen aan een afgod.

Laat er vooral geen verwarring ontstaan over de interpretatie van baal = allah. Dat is niet de G'd van Israël.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.