Gemeenschap gehad met moslima

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

In de tijd van corona ben ik steeds verder van de kerk losgeraakt. Uiteindelijk kwam ik in contact met en werd ik verliefd op een vrouw die niet christelijk was. Sterker nog, zij is moslim. Het is zo ver gekomen dat we diverse malen seksuele gemeenschap gehad hebben. Inmiddels is deze relatie al enige tijd verbroken en heb ik geen contact meer met haar, mede doordat ik terug op het kerkelijke pad kwam.

Nu krijg ik meer en meer het besef welke zonde ik begaan heb en heb dit al enkele malen voor de Heere neergelegd. Ik heb al gelezen dat ik op grond van de Bijbel een verbond met haar aangegaan ben en nu verplicht ben om met haar te trouwen. Ik heb het hier erg moeilijk mee, zeker omdat ik niet wil trouwen met iemand van een ander geloof maar juist nu de Heere wil gaan dienen en een vrouw zoek die hetzelfde geloof als mij heeft en samen de Heere wil zoeken. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik er mee vastloop. Ik hoor graag een advies en of ik nu nog wel een vrouw mag zoeken om mee te trouwen.

Antwoord

Dank voor je openheid in deze vraag. Verdrietig om te lezen dat je van de kerk bent losgeraakt en een wonder dat je weer terugkwam op het kerkelijke pad. En nu zit je met de brokstukken van de zonde. Begrijpelijk dat je met vragen loopt over de toekomst.

Allereerst hoop ik dat je niet alleen met berouw deze zonden voor God hebt beleden, maar dat je ook door het geloof ziet op Christus en mag weten dat door Zijn vergoten bloed jouw zonden zijn weggewassen.

Ben je nu verplicht om met deze vrouw te trouwen omdat je seksuele gemeenschap met haar hebt gehad? In Ezra 9 en 10 lezen we dat er een einde gemaakt moest worden aan de gemengde huwelijken opdat het volk de HEERE zou dienen. In Nehemia 13:25 lezen we ook over dit gevaar. Het Nieuwe Testament spreekt er over in 2 Korinthe 6:14: “Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen.” Het lijkt me dus Bijbels gezien duidelijk dat je niet met deze vrouw kunt trouwen wanneer zij zich niet bekeert tot het geloof in Christus.

Volgens mij moeten we zeggen dat je niet daadwerkelijk met deze vrouw getrouwd bent geweest en dat je wel een vrouw mag zoeken. Wel zul je eerlijk moeten zijn tegen de vrouw die je vindt, door te vertellen wat je hebt gedaan. Dat is niet eenvoudig maar wel nodig. Vraag of de Heere je hierin wil leiden. Vergeet nooit hoezeer je de kracht van Christus nodig hebt om niet opnieuw te vallen. Hij is genadig en barmhartig om je te vergeven en je vast te houden.

Ds. J. A. van den Berg

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk