Toezegging in doop

Ds. T.A. Bakker / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. T. A. Bakker, hartelijk dank voor uw antwoord op mijn vraag 'Ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben'.  Zoals u aangeeft is het werk van de Heilige Geest noodzakelijk, want wij kunnen immers niet geloven en onszelf  bekeren en dat het daarom troostrijk is dat we ook gedoopt zijn in de Naam van de Heilige Geest Die het geloof wil werken. U haalt ook het antwoord aan op vraag 74 van de Heidelbergse catechismus dat aan alle gedoopte kinderen de Heilige Geest, wordt toegezegd.

Wordt er met toezeggen hetzelfde bedoeld als met: wil werken, zoals het in het doopformulier staat? Of is er een verschil?  Wat moet ik nu precies verstaan onder “wil werken” en “toezeggen”? Is  dit absoluut, dus 'zal' werken, zonder enige voorwaarde? Ik hoop dat u wat duidelijkheid kan geven.

Antwoord

Beste vriend(in),

Terechte vragen. Als je maar lang genoeg doorvraagt weet ik het ook niet meer ;-). Maar ik deel graag mijn gedachten. Toezeggen is inderdaad beloven. Die belofte moeten we volstrekt serieus nemen. We mogen Gods belofte nooit verzwakken door te zeggen: het is maar een belofte.

Tegelijkertijd geeft de Heere ons een verantwoordelijkheid. Hij neemt ons ook zo serieus dat we Zijn genade kunnen verwerpen. Dan ligt het niet aan Hem als we verloren gaan, maar hebben we dat volledig aan onszelf te wijten. Een voorbeeld hierbij is het ingaan in het land Kanaän. De Heere had beloofd dat het volk Israël daar zou komen. Maar door ongeloof (!) zijn velen daar niet gekomen. Ligt dat aan Zijn belofte? Het zou godslastering zijn om dat te zeggen. Het ligt aan henzelf.

Hopelijk is dit verhelderend. Maar besef: we krijgen onze schema’s niet sluitend! Dat hoeft ook niet. Sterker nog: ik ben juist wat bang van een theologie zonder spanning. Dan is alles keurig dichtgetimmerd, maar misschien is het leven er wel uit...!

Bij wijze van uitleiding deel ik een citaat met je uit “Het Schatboek” van Zacharias Ursinus (opsteller van de Heidelbergse Catechismus) om je te laten proeven hoe overtuigd zo’n man ervan was dat de Heere Zijn belofte vervult: “Zij (jonge kinderen, TB) zijn immers ook discipelen van Christus, omdat zij in Zijn school geboren zijn. Hij onderwijst hen inwendig door de Heilige Geest, naar hun bevattingsvermogen en op de wijze die bij hun jonge leeftijd past, ook al is dat voor ons niet na te gaan.” Dat geloof maakt je toch jaloers, of niet?!

Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker