Plagen voor Israëlieten

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hebben de Israëlieten de tien plagen ook zelf ondervonden en meegemaakt? Bij verschillende plagen staat er bij vermeld dat zij er van uitgezonderd waren. Hoe zit dat met die andere plagen?

Antwoord

In het artikel 'Israël (niet) uitgesloten van 10 plagen' schrijft ds.W.C. Meeuse:

"Het is inderdaad zo dat er bij een aantal plagen uitdrukkelijk vermeld wordt dat het volk Israël er niet onder te lijden had. De uitdrukking: “het ganse Egypteland” wijst er echter op dat ook het land Gosen erbij ingesloten was."