Man geeft eerdere gemeenschap toe

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben bijna 18 jaar getrouwd. Mijn man heeft vorige maand, na heel veel aandringen, bekend dat hij gemeenschap heeft gehad met zijn ex-vriendin tijdens hun verkeringstijd. Hij heeft dit nooit eerder aan mij willen toegeven, omdat hij in onze verkeringstijd bang was mij te verliezen om deze reden. Hij heeft mij daarom hierover nooit de waarheid gezegd. Ook omdat hij mij geen pijn wilde doen.

Omdat hij mij in de afgelopen achttien jaar nooit een bevredigend antwoord gaf, is dat bij mij nooit afgesloten en heb ik hier blijvend vragen over gehad. Ik schaamde mij ervoor dat dit altijd nog leefde in mijn gedachten. Het afgelopen half jaar heb ik het heel regelmatig gevraagd. Hij heeft heel vaak en stellig gelogen en nu heeft hij toch bekend. Het doet mij erg veel pijn en verdriet.

Hij heeft er veel spijt van dat dit in zijn verleden is gebeurd. Kan en mag ik hem dit nu vergeven als hij zijn zonden belijdt voor God en mij? Mag ik hem dan weer als rein voor mij zien? Graag hierover uw inzicht.

Antwoord

Beste mevrouw,

Al die jaren van uw huwelijk bent u blijven ‘trekken’ aan uw man en nu hij dan de waarheid heeft verteld, reageert u (opnieuw) met afwijzing naar hem, tja, dan is er niet veel meer wat hij goed kan doen. Wél of níét vertellen over zijn verleden -let wel: vóórdat u verkering kreeg!- krijgt zo een wrange smaak. Nee, ik praat zijn gedrag niet goed, maar denk hierbij wel aan: “wie van u zonder zonde is...”!

Uw man heeft u willen beschermen, juist ómdat hij u geen verdriet wilde doen. Hij koos ver voor uw trouwdag al duidelijk voor u, waarmee het verleden niet ongedaan gemaakt is maar áchter hem ligt. Heeft hij toen al niet om vergeving gevraagd, berouw heeft hij zeker gehad. Al die tijd dat ú blijft vragen! Hiermee is het niet uw mán, maar uzelf laat zijn ‘jeugdzonde’ uw leven beheersen.

Hoe vaak zal hij al gebeden hebben om vergeving van juist deze zonde? Vraag het hem eens en lúíster naar hem! Ga dan ook sámen in gebed en vraag vergeving voor ál uw zonden. Van beiden, dus. En zie dáárna pas of u met hem verder wilt en kunt, in een ópen en eerlijke gelijkwaardige verhouding! Gód vergeeft de oprechte boeteling en geeft keer op keer de mogelijkheid van een nieuw begin, maar soms zijn wij mensen strenger dan God van ons vraagt. Wellicht is het goed om hier eens over na te denken.

Wordt uw man dan ‘rein’? Nee, hij blijft een zondaar. Net zoals dat voor u geldt is dagelijkse bekering nodig en vragen om vergeving van gedane zonden. Wordt hij ‘rein’ voor u? Dat hangt van úw houding af: jarenlang hebt u uw man bevraagd en nu gaat u hem beschuldigen... Vergeving (door ons mensen) is niet zomaar iets, daar is ook herstel van vertrouwen bij nodig met loslaten van datgene wat u meer dan achttien jaren hebt ‘vastgehouden’!

Misschien is het goed om de komende tijd eens niet te véél te praten, maar goed te leren luisteren!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk