Gevangene van Christus Jezus

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

"Nooit zal Hij Zijn gevangenen begeven." Wie zijn die gevangenen zoal? Kan iemand daar iets over schrijven?

Antwoord

Beste gevangene,

Tenminste... ik hoop dat je dat bent geworden door Gods genade. Ik denk dat je doelt op de laatste regel van psalm 63:13. Het is een berijming van psalm 69:34b: Hij veracht zijn gevangenen niet. Je kunt daarbij denken aan hen die vervolgd worden om het geloof. De Heere vergeet hen niet. Ze staan onder zijn bescherming. Ze delen in Zijn heil en hulp.

Maar geldt het niet van iedere gelovige dat hij een gevangene is van Christus Jezus?! De apostel Paulus zegt van zijn verkondiging dat het doel daarvan is om elke gedachte gevangen te nemen om die te brengen tot gehoorzaamheid aan Christus (2 Korinthe 10:5). Sterker nog, dezelfde Paulus -die als Farizeeër christenen gevangen nam- noemt zich na zijn bekering in de Efezebrief "een gevangene van de Heere" (Efeze 3:1) en zelfs "een gevangene in de Heere (Efeze 4:1). Wat een heilige ironie en woordspeling van de apostel. immers hij schrijft deze brief immers nadat hij gevangen genomen is door de Romeinse overheid. Hij kan zogezegd zingen: "Nooit zal hij Zijn gevangenen begeven."

Welnu het wonderlijke is; wie geboeid wordt door de liefde en de genade van de Heere Jezus, wie gevangen genomen wordt door zijn Woord en Geest, vindt daarin de hoogste vrijheid. Wat een zalige gevangenschap! Gevangen te zijn in de macht van de zonde en de boze is het ergste wat er is. Gevangen te zijn genomen door Jezus is het zo bevrijdend! Ik hoop dat jij er ook van weet. Die bevrijdende gevangenschap doet ons dan ook bidden voor hen die letterlijk gevangen zitten. Vooral voor broeders en zusters die gevangen zitten om hun geloof. Bid jij mee, als gevangene van Christus?

Met broederlijke groet,
Ds. A. van Vuuren