Gegokt en verloren

Ds. A.K. Wallet / 2 reacties

Vraag

Ik zit in problemen. Ons huwelijk loopt niet soepel en daardoor ben ik gaan gokken. Ik heb meer dan 2000 euro verloren en heb nu zo’n spijt. Ik durf dit niet aan mijn partner te vertellen en schaam mij ook erg diep. Ook voor mijn omgeving, want ik kom over als een gelovige man. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller, wat moet ik doen, vraagt u . Dat is een vraag die we ook in de Bijbel tegenkomen. Daar is altijd een antwoord op gekomen. U kent daarnaast misschien het vers: “Groter dan de Helper is de nood toch niet.” Daarom ben ik blij met uw vraag. U zit in de problemen en wil er uitkomen.

Er zijn twee dingen die u bezig houden: 1. Het niet soepel verlopen van uw huwelijk; 2. Schulden gemaakt door te gokken. U geeft al aan dat er verband is tussen deze twee. Er is een gezegde en dat luidt: een zonde komt nooit alleen. Je zou kunnen zeggen: van het een komt het ander.

Wat het zwaarste is moet dan ook het zwaarste wegen. Dat is uw huwelijk. Daar moet u allereerst aan gaan werken. Hoe? Het meest noodzakelijkste en heilzame is: uw knieën buigen voor God. Doe belijdenis van de moeiten van  het huwelijk. Als u mag weten dat de Heere u samengebracht heeft, dan mag u daarmee beginnen in het gebed. Ik weet niet bij wie van de twee de grootste hobbel ligt, maar begin in uw gebed maar met schuld te belijden. Erken dat God naar recht zou doen als Hij u of uw vrouw zou wegnemen. Als u uw zonden en tekorten overdenkt is het een wonder dat u nog samen bent en de tijd krijgt voor herstel.

Op deze wijze van bidden kunt u met uw vrouw gaan praten. Dus niet als eisend of verwijtend, maar als iemand die schuld heeft aan de moeiten. God is een God van vrede en wil dat we ook vrede zullen maken. Daar rust altijd Gods zegen op.

Weet dus: het kan goed komen met jullie beiden als je elkaars belang op het oog hebt. Laat haar weten dat je van haar houdt en dat je graag in liefde samen verder wil gaan. Wie zich als de minste opstelt, is de meeste. Denk aan de geschiedenis van de voetwassing.

Lees dan de trouwtekst nog eens samen en wees dankbaar.

Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

gokken
2 reacties
Iboi
Als je denkt weer in de gout te gaan met gokken, zoek er zsm professionele hulp bij.
kejak
Vraagsteller, ik raadt je dringend aan professionele hulp te gaan zoeken. Je kunt je huwelijk wel de schuld geven maar als dat het niet was dan zou er wel een andere reden geweest kunnen zijn om te gaan gokken.

Jezelf schamen is terecht maar jezelf schamen ten opzichte van andere mensen is niet nodig. De Bijbel heeft voorbeelden genoeg - niet alleen van gelovig overkomende mensen - maar daadwerkelijk gelovigen die toch in de meest vreselijke zonden zijn gevallen. Vaak is er dan ook de straf maar je kunt keer op keer ook vernemen dat de Heere mild vergeeft en niet verwijt.

De Heere kan je van je verslaving afhelpen indien je Hem belijdt. Dat kan rechtstreeks - zou voor Hem iets te wonderlijk zijn? Maar de Heere geeft ook middelen en mensen om deze problematiek te behandelen. Wacht daar niet mee.

En om verder over na te denken het volgende: Zou je ook spijt hebben als je geen 2000 euro schuld had of zelfs gewonnen zou hebben?

Sterkte er mee!