Cyste in hoofd

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Na neurologische klachten is januari 2023 bij een mri met contrastvloeistof bij mij (vrouw, 42) een pijnappelkliercyste ontdekt van 2 cm. Volgens de neuroloog kunnen mijn klachten als duizeligheid, slecht lezen, hoofdpijn (deze klachten ontstonden na corona) niet door de cyste komen omdat deze geen druk uitoefent op omliggende hersenen. Ik krijg januari 2024 een eenmalige extra mri, daar heb ik zelf om gevraagd. Ik heb nog steeds duizeligheidsklachten, soms gevoel van wegdraaien van ogen, pijnlijke oogspieren en regelmatig hoofdpijn, drukgevoel in het hoofd en oren. Klachten verergeren naarmate de dag vordert. In de zomer was het wat beter, nu verergert het weer.

Wat kan ik verwachten of vragen bij eventuele groei? Is het te behandelen, wat kunnen de gevolgen zijn en wat als mijn arts nog steeds aangeeft dat er geen verband is tussen mijn klachten en de cyste? Eventuele ervaringen ook welkom.

Antwoord

Laat ik ten eerste zeggen dat ik geen neuroloog ben.

Een pijnappelkliercyste wordt vaak per toeval ontdekt is zelden reden voor klachten. Hoofdpijn en duizeligheid zijn klachten die veel voorkomen. Het is maar zeer de vraag of deze klachten toe te schrijven zijn aan de pijnappelkliercyste die toevallig gevonden is. Dat komt overeen met wat je neuroloog gezegd heeft.

Ik heb gezocht naar een goede site met informatie. Alhoewel dit een site is van de kinderneurologie, vond ik deze het meest inzichtelijk. Zo blijkt dat deze cyste bij toeval gevonden wordt bij 1 op de 50 kinderen. Het kan bij kinderen soms klachten geven (sommige cystes groeien bij kinderen met klachten).  Bij volwassenen echter zijn het meer cystes die er gewoon zijn (zonder groei).

Ik hoop niet dat het lezen van deze site eventuele ongerustheid voedt. Ik hoop dat het je meer rust geeft.

Laat onverlet dat hoofdpijn en duizeligheid en niet goed kunnen lezen serieus hinderlijke klachten zijn. Gezien de duur van je klachten spreken we van aanhoudende lichamelijke klachten (ALK). Hoe met aanhoudende lichamelijke klachten om te gaan, kan je bespreken met je huisarts. Er is namelijk wel wat aan te doen. (zie ook Thuisarts.nl)  (De oude benaming voor ALK is SOLK de naam is veranderd omdat het wel of niet hebben van een verklaring voor je klachten niet uitmaakt).

Groet,
José de Jongh-van Hoof

1 reactie
Geertje1
Beste vragensteller,

In je verhaal zag ik staan dat de klachten na corona gekomen zijn en dat er daarna die cyste ontdekt is.

Zelf heb ik postcovid en heb veel contact met mensen die ook postcovid hebben. De klachten die je omschrijft zijn ook klachten die je met postcovid kan hebben.

Ik weet niet of dit in jou geval zo is. Maar wie weet heb je wat aan dit antwoord.

Groetjes..