Vader mishandelt ons

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Ik ben tussen de 15 en 20 jaar. Altijd heeft mijn vader mij en mijn broertjes mishandeld. Eén keer is het flink uit de hand gelopen. Mijn vader en moeder hebben flink ruzie gehad. Maar nu ben ik bang dat mijn vader het weer zal doen. Het is al een aantal maanden geleden gebeurd, maar ik ben nog steeds bang. Ik droom ook steeds dat mijn moeder een ongeluk krijgt.

Vroeger had ik al geen goede band met mijn vader. Ik probeerde  de goedkeuring van mijn vader te krijgen, maar dat gebeurde nooit (bijvoorbeeld de kamer heel netjes maken, lekker eten klaarmaken, enz.). Er was altijd wel iets wat niet goed was. Wat moet ik doen, om toch een goede verhouding met mijn vader te krijgen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Tjonge, jij hebt het niet makkelijk. Je doet je best om het goed te houden met je vader en het lukt gewoon niet. Als ik het goed lees ben je aan de ene kant bang voor hem en aan de andere kant bedel je om zijn liefde, om zijn goedkeuring. Ergens heb je het idee dat het allemaal aan jou ligt. Als jij nu maar goed je best doet, dan zal hij je wel zijn bevestiging geven. Je ziet dat het niet werkt. Maar hoe dan wel? Helaas ken ik jou en je familie verder niet, dus moet ik voorzichtig zijn in wat ik schrijf. Maar uit je mail krijg ik sterk de indruk dat het probleem vooral bij je vader ligt. Misschien moeten we het daar dan ook maar laten. Hij, of beter gezegd zijn gedrag is het probleem; niet jij! Waarom stel ik dat zo scherp? Anders blijf jij continu bezig en word je teleurstelling alleen maar groter.

De mogelijke oplossing ligt dus ergens anders. Namelijk bij je vader. Het kan zijn dat je vader als kind niet veel liefde heeft gehad en zelf ook altijd negatieve feedback kreeg. In dat geval is het puur onvermogen. Hij weet niet hoe het anders moet. Het kan ook zijn dat hij ergens mee zit, wat hij geen plaats kan geven. Hij reageert wellicht zijn frustraties op jullie af. Het is mogelijk dat hij totaal geen inzicht heeft en helemaal niet beseft wat hij kapotmaakt. Het kan zelfs zo zijn dat hij denkt dat een dergelijke strenge lijn goed voor jullie is. Je komt zo’n persoon bijvoorbeeld bezig in het boek “Karakter” van Ferdinand Bordewijk.  Hoe het ook zij, dan heeft hij hulp nodig. Maar alleen hoe en van wie?

Jij bent inmiddels met een anonieme mail op zoek gegaan naar hulp. Dat heb je goed gedaan. Maar er is meer nodig. Is er iemand in jouw omgeving, het liefst een hele serieuze christen, die je kunt vertrouwen? Wellicht een familielid, een leerkracht, een ambtsdrager of wellicht de huisarts? Iemand die kan luisteren en waar je verhaal veilig is? Een arts en een ambtsdrager hebben geheimhoudingsplicht en een goede docent of familielid kan ook jouw verhaal bewaren. En als je het niet zo goed onder woorden kunt brengen, kun je het ook papier zetten en aan die persoon eens laten lezen. Wellicht kan zo iemand ook eens met je vader gaan praten. Ik zou niet bij leeftijdsgenoten te rade gaan, maar bij een ouder iemand. Als je zo iemand niet kent, kun je ook eens overwegen om contact op te nemen met de christelijke kindertelefoon “Chris” op nummer 078-6312300 of neem eens een kijkje op hun site.  Deze mensen zouden je kunnen helpen.

Misschien is het goed om tegen je te zeggen dat je daarmee niet ingaat tegen het gebod om je ouders te eren. Je probeert er juist uiting aan te geven, maar het lukt niet, omdat je vader het gebod niet houdt om zijn kinderen niet moedeloos te maken. Want ook dat gebod staat in de Bijbel (Kolossensen 3, vers 21)!

Tot slot hoop ik dat je de manier van doen van je vader niet verwart met wie de Hemelse Vader is. Die is heel anders en Hij is bewogen met jou. Hij heeft ook jou zo lief gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gezonden, zodat ook jij alles van deHeere Jezus zult verwachten. In deze voor jou zo verwarrende tijd, zou ik je een mooi boekje willen aanraden. Het is niet moeilijk en niet duur. De titel is “Het vaderhart van God” en het is geschreven door Floyd McClung jr. Het ISBN-nummer is 9060673379.

Tot slot; Bid je nog? Wentel je weg op de Heere en vertrouw op Hem en Hij zal het maken (Ps 37:5). Probeer de hierboven gegeven adviezen biddend met de Heere uit te werken. Ik wens je veel sterkte en ik vind je een prachtvent/prachtmeid !

Drs. C. D. van den Heuvel

Lees meer artikelen over:

mishandeling