Verschillende soorten liefde

Alie Hoek - van kooten / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de liefde. Eigenlijk heb ik dat al heel lang, maar ik heb daar nog nooit een goed antwoord op gekregen. Nu bestaan er verschillende opvattingen over de liefde. Een veelgehoorde is dat liefde sterker is dan de dood. Wat niet klopt. Want volgens Hooglied 8 vers 6 is liefde sterk als de dood. Even sterk dus! In ieder geval kan ik de conclusie trekken dat liefde sterk is.

Vervolgens kom ik bij 1 Korinthe 13: 1-13. Om wat voor soort liefde heeft Paulus het hier? Kan toch niet dezelfde zijn als in het Hooglied? Laatst las ik in een boekje dat liefde een keuze is. Dat vind ik raar. Liefde overkomt je; daar kies je toch niet voor? Het lijkt mij een buiten jezelf bewegend begrip dat niet of moeilijk te sturen is. Om iets banaals te noemen... ik houd niet van schimmelkaas en geloof niet dat ik er ooit wel van kan houden.

Als liefde een keuze is dan zou het ook betekenen dat als de ene partner geen liefde meer voelt voor de ander, hij/zij zichzelf dwingt om dat wel te gaan doen. In mijn omgeving gaan mensen scheiden vanwege dat probleem. Het probleem van ‘de liefde niet meer voelen’. Hoe langer ik erover nadenk hoe ingewikkelder het wordt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er zijn verschillende soorten van liefde. De liefde die ik tot mijn man voel is een andere liefde dan dat ik van de zee houd. Het zijn allemaal wel positieve gevoelens. Verliefdheid valt daar ook onder. Dat is een intense vorm van houden van. Verliefdheid is bedoeld om twee vreemde mensen bij elkaar te brengen. Als je verliefd bent, dan ben je vervuld van die ander en je wilt graag bij hem of haar zijn. Het geeft je veel energie maar het kost ook veel energie. Je kunt echter niet langer dan ongeveer twee jaar verliefd zijn op dezelfde persoon. Als er geen relatie komt of als het niet goed gaat in de relatie, dan dooft de verliefdheid vanzelf uit. Als je wel een relatie hebt en het gaat goed, dan blijf je niet meer constant hevig verliefd, maar zal de verliefdheid overgaan in liefde. Dat is weliswaar niet zo'n heftig gevoel, maar liefde is veel belangrijker dan verliefdheid. Liefde vraagt ook trouw. Gelukkig is het wel zo dat als je een goed huwelijk hebt je steeds wel die momenten van verliefdheid beleeft. Hieronder staat het nog eens even in een schemaatje:

Wat de liefde betreft, zijn er verschillende soorten van liefde: De Agapé: dat is de opofferende liefde; bijvoorbeeld een vader die met gevaar voor eigen leven zijn kind van de verdrinkingsdood redt. De Filia: dat is de hechte vriendschap tussen mensen onderling. In 1 Korinthe 13:1-13 gaat het zowel over de agapè als over de filia. De Eros: dat is de seksueel getinte liefde van een man en vrouw naar elkaar toe. In Hooglied zie je dat agapé, filia en eros mooi kunnen samengaan.

Verliefdheid gaat vanzelf, maar voor liefde moet je je inzetten. Liefde moet je voeden en daar moet je mee bezig blijven. Het is zelfs een Bijbelse opdracht. In Johannes 15:12 staat: Dit is Mijn gebod: dat u elkaar liefhebt, zoals Ik u liefgehad heb. Vers 13: Niemand heeft een grotere liefde dan deze, namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden (de opofferende liefde).

Dat jij niet van schimmelkaas houdt is niet belangrijk en daar hoef je je ook niet voor in te zetten. Dat is gewoon een kwestie van smaak. God heeft ons zoveel andere smaken gegeven en geniet daar vooral van.

Als mensen gaan scheiden, is dat altijd weer pijnlijk en verdrietig. Waarom heeft het echtpaar de liefde die er toch eens geweest moet zijn, niet kunnen vasthouden? Er kunnen zoveel ergernissen, karakterstoornissen of overspel zijn dat de liefde ondersneeuwt raakt en dan uitdooft en zelfs kan omslaan in afkeer en haat. Daarom is die opdracht van "hebt elkander lief" ook zo belangrijk. Probeer het elkaar naar de zin te maken, daar wordt die ander blij van en zo wordt de liefde gevoed. Het moet wel van twee kanten komen. Helaas leven wij in een gebroken wereld en dus is onze inzet om de liefde te voeden juist extra belangrijk. En daarbij worden we als het goed is gevoed uit de Bron van de Liefde die God is.

Hartelijke groet,
Alie Hoek-van Kooten

2 reacties
WillemB
Vraagsteller,
Hooglied 8:6 zegt hier niet dat de liefde net zo sterk is als de dood.
Het gaat hier niet om een krachtmeting, of ze even sterk zijn.
Het gaat hier om een vergelijking:
Net zoals de dood onweerstaanbaar sterk is, zo is de liefde dat ook.
Ook onweerstaanbaar.
Hooglied bedoelt: beide zijn niet tegen te houden.
Huisje_op_de_hei
Wat bijzonder dat er verschillende soorten van liefde zijn. En eigenlijk als je er over nadenkt en er op die manier naar kijkt dan weet je het wel. Je kunt het zelf voelen/ervaren. Misschien moet je niet eens zo je best doen om het te begrijpen maar het pad gewoon maar volgen. Gehoorzaam zijn aan en gevoed worden door God die de bron van Liefde is.