Eigen wil van Heere Jezus

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel lezen we dat Jezus vaak tot Zijn Vader bidt. Ook lees ik dat Jezus niet Zijn eigen wil doet, maar Zijn Vaders wil. Bijvoorbeeld Lukas 22:42 en Johannes 5:30. Alleen, waarom zou Jezus niet Zijn Eigen wil mogen doen? Hij is toch ook God? Hij mag zelf toch ook goede beslissingen maken?

Antwoord

Beste vragensteller, bedankt voor jouw vraag. Een goeie vraag.

Jezus bidt veel, schrijf je terecht. Jezus leert Zijn jongeren ook bidden (Mattheüs 6). Het gebed dat Hij Zijn leerlingen leert bevat de bede: "Uw wil geschiede." Dat is: "Geef dat wij en alle mensen onze eigen wil prijsgeven en Uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzamen; opdat aldus ieder zijn opdracht en roeping even gewillig en getrouw mag vervullen als de engelen in de hemel" (Heidelbergse catechismus zondag 49 vraag 124).

Maar hoe zit het dan met Jezus? Hij Zelf is ook God! Zijn wil en de wil van Zijn hemelse Vader kunnen toch niet op gespannen voet staan? Dat kan inderdaad niet, want, zegt Jezus, Ik en de Vader zijn Eén (Johannes 10:30). De Bijbel leert ons echter wel een aantal dingen:
-Jezus is Zijn ouders onderdanig (Lukas 2:51a);
-Jezus is niet alleen gericht op Zijn eigen wil, Hij is ook gericht op het doen van de wil van Zijn Vader (Johannes 6:38!);
-Zie Ik kom, om Uw wil te doen (Psalm 40:8a, 9a en Hebreeën 10:7).

Bovenstaande teksten leren het volgende: hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd (Hebr. 5:8). Jezus is God. Jezus is Mens. Beiden.

De Kanttekeningen op de Statenvertaling zeggen: "Dat is, om U gehoorzaam te zijn tot den dood des kruises, tot verzoening aller gelovigen." En: "Namelijk Zijn gehoorzaamheid onder den wil Zijns Vaders" (respectievelijk kanttekeningen 18 en 20, tekst op Hebreeën 10:7, 9).

Jezus  leert Zijn discipelen te bidden om de wil van God te doen, zoals in de hemel zo ook op de aarde. Jezus Zelf geeft hierin het ultieme voorbeeld door Zich te onderwerpen aan de wil van Zijn hemelse Vader. Hij wordt ons in alles gelijk (Hebreeën 4:15), zonder te zondigen. Zijn wil is Góds wil. Op die manier kan Hij ons zondige mensen, helpen, verlossen, redden, zalig maken. Zo leert een mens, dankzij Gods genade in Christus, Gods wil te doen (vgl. Handelingen 9:6a).

Is het jouw hartsverlangen om in alles je eigen wil aan Hem te onderwerpen en zoals Jezus de wil van de hemelse Vader te doen?

Leer mij naar Úw wil te hand'len,
'k Zal dan in Uw waarheid wand'len;
Neig mijn hart, en voeg het saâm
Tot de vrees van Uwen naam.
HEER', mijn God, ik zal U loven,
Heffen 't ganse hart naar boven;
'k Zal Uw naam en majesteit
Eren tot in eeuwigheid.

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda