Preek over Abraham

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

N.a.v. een preek over Abraham heb ik twee vragen.

1. Abraham bouwde meerdere altaren onderweg. Is bekend hoe groot die altaren waren? Zo groot als een huis, een eettafel of iets er tussen in?

2. Na de begrafenis van Sarai staat er dat zij herenigd werd met haar voorouders. Duidt dit op hereniging in de hemel; of simpelweg op de bijzetting in het familiegraf?

Antwoord

Beste vriend(in),

Op verschillende plaatsen (Genesis 12:7, 8; 13:4; 13:18; 22:9) lezen we dat Abra(ha)m altaren bouwde. De afmetingen van de altaren zijn voorzover ik weet niet bekend. Gezien het feit hij onderweg was, vermoed ik dat deze klein geweest zijn, niet groter dan een eettafel.

Een aantal keer lezen we in Genesis dat "hij tot zijn volken werd verzameld." We lezen dit van Abraham (Genesis 25:8), Ismaël (Genesis 25:17), Izak (Genesis 35:29) en Jacob (Genesis 49:29,33). Dit geeft hun sterven aan.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. A. Mol